Regeneracja

Regeneracja

ponad rok temu  19.10.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Wymiana sprzęgła krok po kroku – Opel Astra G 1.4 z silnikiem X14XE

Eksperci Schaeffler przygotowali kolejny artykuł, tym razem poświęcony wymianie sprzęgła w popularnym pojeździe marki Opel Astra G 1.4. Potrzebne będą: podnośnik najazdowy, wspornik hydrauliczny do skrzyń biegów oraz belka do podwieszenia silnika.

Przed podniesieniem pojazdu należy odłączyć kolumnę kierowniczą od przekładni, odkręcając śrubę mocującą i wypychając do góry kolumnę wraz z wieloklinem (fot. 1).
W opisywanym modelu zastosowano w pełni hydrauliczne sterowanie sprzęgła, zatem do jego wymiany należy zamówić zestaw RepSet Pro (fot. 2), zawierający wysprzęglik hydrauliczny.
W zakresie czynności wstępnych należy odłączyć akumulator, zdjąć jego podstawę, odłączyć masę oraz wiązkę zasilającą skrzynkę bezpiecznikową (fot. 3). Te czynności są konieczne z uwagi na elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego zamocowane na ramie, którą należy zdemontować.
Przy wypinaniu bezpiecznika (fioletowy) zwróć uwagę na mały zaczep na spodzie, który należy podważyć śrubokrętem i zablokować (fot. 4).
Podpinamy silnik (fot. 5) i odkręcamy mocowanie skrzyni biegów na jej poduszkach (fot. 6).
Podnosimy samochód, odkręcamy koła, demontujemy łącznik stabilizatora oraz sworzeń wahacza w celu wysunięcia półosi (fot. 7).
Ponadto należy podpiąć chłodnicę wspartą na ramie. Najlepiej podwiązać ją ekspanderem na wsporniku silnika (fot. 8).
Można teraz zdemontować przednią ramę, odkręcając cztery śruby i podpierając na wsporniku hydraulicznym ze względu na jej dużą wagę (fot. 9). Należy pamiętać o przegubie drążka zmiany biegów, który jest zamocowany do ramy.
Przed wysunięciem półosi spuścić olej ze skrzyni biegów. W tym modelu nie występuje korek oleju, zatem przed montażem miski należy nałożyć cienką warstwę uszczelniacza (fot. 10). Można teraz wysunąć półosie i odkręcić skrzynię biegów, odłączając jednocześnie wszystkie przewody hydrauliczne (fot. 11).
Podczas demontażu zużytego zestawu sprzęgła sprawdzić stan powierzchni ciernej koła zamachowego oraz dokładnie oczyścić wnętrze skrzyni przed zamontowaniem nowego wysprzęglika (fot. 12 i 13). Budowa starego wysprzęglika może różnić się od nowego o numerze 510 0073 10. W takim przypadku należy zdjąć stary o-ring uszczelniający z poprzedniego wysprzęglika. W przeciwnym wypadku może dojść do zablokowania przewodu, co uniemożliwi swobodny powrót płynu hydraulicznego i w efekcie doprowadzi do rozerwania wysprzęglika (fot. 14). Ten problem jest opisany na łamach Serwis Info nr LuK-0018, dostępnym na stronie online oraz na załączonej instrukcji rysunkowej wraz z wysprzęglikiem w oryginalnym opakowaniu.

Podczas odpowietrzania hydraulicznego układu sterowania sprzęgłem należy:
- połączyć zawór odpowietrzający z naczyniem zbiorczym,
- powoli, równomiernie wcisnąć sprzęgło do oporu i przytrzymać je w dolnym położeniu,
- odkręcić zawór, umożliwiając wypływ płynu wraz z powietrzem do naczynia,
- zakręcić ręcznie zawór,
- zwolnić powoli sprzęgło,
- odczekać 2-3 s,
- powtórzyć całą procedurę kilka razy (co najmniej 10),
- jeśli w płynie brak powietrza, dokręcić zawór 5 Nm i usunąć naczynie zbiorcze,
- założyć osłonę na zawór odpowietrzający,
- uzupełnić płyn w zbiorniku wyrównawczym do poziomu maksimum.

Centrujemy tarczę sprzęgła i dokręcamy docisk kluczem dynamometrycznym (fot. 15 i 16).
Przed zamontowaniem skrzyni sprawdzić stan zużycia wieloklinu wałka sprzęgłowego.
Należy pamiętać, że w omawianym modelu nie występuje łożysko pilotujące wałka sprzęgłowego, zatem jego parametry muszą się zawierać w dopuszczalnych tolerancjach.

Przed zamontowaniem sprzęgła należy posmarować wieloklin wałka sprzęgłowego, kilka razy przekręcając nasunąć na wałek tarczę, a następnie usunąć nadmiar smaru.
Załączony rysunek przedstawia kolejność dokręcania śrub mocujących docisk, moment dokręcający o wartości 15 Nm.
Tarcze LuK oznaczone są po stronie skrzyni biegów napisem „Getriebeseite” lub „Gearbox side” – należy zatem zwrócić uwagę, aby nie zamienić stron tarczy sprzęgła.
Ponowny montaż przeprowadzić w odwrotnej kolejności, sprawdzając jednocześnie stan i pozycję kołeczków centrujących.
Z uwagi na ryzyko uszkodzenia tarczy sprzęgłowej przed opuszczeniem siłownika podpierającego skrzynię dociągnąć właściwym momentem dokręcającym śruby mocujące skrzynię do bloku silnika.
Przypominamy o wymianie i zabezpieczeniu nakrętek  mocujących  półosie  do  piasty  kola oraz napełnieniu  skrzyni  biegów  odpowiednią  ilością  oleju o właściwej specyfikacji.

Informacje techniczne dostępne są na portalu warsztatowym www.repxpert.pl.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ Skwar 2 ponad rok temuocena: 0%  Odpowietrzania sprzęgła przed montażem sprzęgła i skrzyni???!!!
    oceń komentarz 0 1 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Marek 1 ponad rok temuocena: 0%  Ja jednak w takiej sprawie jadę zawsze do Premio Szer Łódź.Nie znam się aż tak na samochodach
    oceń komentarz 0 1 zgłoś do moderacji
do góry strony