Regeneracja

Regeneracja

ponad rok temu  08.12.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Zanieczyszczone filtry cząstek stałych. Najczęstsze objawy, czyszczenie, prewencja

Tomasz Brodziński

DPF, czyli filtr cząstek stałych (ang. Diesel Particulate Filter), stanowi element układu wydechowego, którego zadaniem jest usuwanie cząstek stałych ze spalin. Najczęściej jest to ceramiczny monolit o strukturze plastra miodu z zaślepionymi naprzemiennie kanałami, które wymuszają przepływ spalin przez porowate ścianki pokryte powłoką katalityczną.

Filtr cząstek stałych został wprowadzony przez koncerny produkujące samochody w 2006 roku, aby sprostać wymogą normy Euro 4, określającej redukcję emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu.

Rodzaje wykorzystywanych filtrów

  • DPF – tzw. suchy filtr, który wykorzystuje porowatość materiałów ceramicznych, umożliwiając skuteczne wyłapywanie sadzy.
  • FAP – tzw. mokry filtr, który wykorzystuje specjalny preparat zawierający substancje katalityczne aplikowany do paliwa, dzięki czemu naturalne wypalanie nie wymaga tak wysokich temperatur jak w DPF-ie.
  • GPF – coraz częściej pojawia się w nowych autach z silnikami benzynowymi. Jest to niemal takie samo urządzenie jak DPF, ma dokładnie to samo zadanie, ale pracuje w odmiennych warunkach.

Spaliny w silnikach benzynowych mają wyższą temperaturę, a co za tym idzie, sam proces wypalania sadzy może przebiegać rzadziej, bo już w czasie normalnej eksploatacji jest ona częściowo usuwana z GPF-a. Dzięki temu nie trzeba specjalnych warunków, jak w przypadku DPF-a. GPF z powodzeniem wypala się nawet podczas jazdy miejskiej.

Różnica procesu regeneracji DPF-a  i GPF-a jest o tyle istotna, że w przypadku diesla jego nieudany przebieg kończy się nierzadko przedostaniem nadmiaru paliwa do układu smarowania. Olej napędowy miesza się z olejem smarującym, rozrzedza go, zmienia jego skład i podnosi poziom, co naraża silnik na gorsze smarowanie, a tym samym szybsze zużycie. W silniku benzynowym nie ma konieczności podawania nadmiaru paliwa.

  • SCR (selektywna redukcja katalityczna) – to układ służący do zmiany cząstek tlenku azotu na wodę i azot (bez tlenków). Przy użyciu roztworu AdBlue (o składzie 32,5% mocznika + 67,5% oczyszczonej wody) jest wtryskiwany do katalizatora SCR, gdzie dochodzi do reakcji, która przekształca NOx do H2O i N2.

Redukcja NOx w końcowej fazie wydechu jest aż o 90% mniejsza. W wyniku reakcji powstają azot, woda i dwutlenek węgla (N2, H2O i trochę CO2).

Najczęstszy problem z filtrem cząstek stałych
Problemy filtra dotyczą zanieczyszczenia wynikającego z określonej pojemności zdatnej do przechwytywania cząstek stałych. Takie działanie jest naturalnym procesem, a kolejnym krokiem jest inicjacja przez komputer pokładowy wypalania. Problemem jest popiół powstały w tym procesie, który stopniowo zbiera się w filtrze, powodując jego zapychanie.
Problem z filtrem cząstek stałych może również nastąpić na skutek awarii silnika lub jego osprzętu, powodując uszkodzenie mechaniczne lub kłopoty z prawidłowym wypalaniem.

Najczęstsze objawy zapchanego filtra

  • Spadek mocy silnika.
  • Dużo większe zużycie paliwa.
  • Częste wypalanie filtra.
  • Znaczne podniesienie się stanu oleju silnikowego.
  • Charakterystyczny zapach wypalania, czasem odczuwalny nawet wewnątrz kabiny.
  • Informacja wyświetlane przez komputer pokładowy (opcjonalnie).

Jak wydłużyć życie DPF-a

  • Dbaj o kondycję silnika i układu zasilania paliwa.
  • Dbaj o stan turbosprężarki.
  • Używaj specjalnych olejów silnikowych przystosowanych do samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych.
  • Tankuj paliwa dobrej jakości na sprawdzonych stacjach.

Zapchanie filtra cząstek stałych nie wiąże się z jego wymianą! Filtr oprócz automatycznego procesu czyszczenia można również wypalić metodą aktywną, czyli poprzez podpięcie komputera diagnostycznego w celu wymuszenia tego procesu.
Właściciel pojazdu może również zdecydować się na czyszczenie filtra metodą hydrodynamiczną, która polega na umieszczeniu filtra w specjalnej komorze i udrożnieniu go za pomocą silnego strumienia wody z dodatkiem specjalnego środka czyszczącego. Ze względu na właściwości i dużą skuteczność taka metoda czyszczenia filtra w sytuacji, gdy samooczyszczanie nie daje pełnych efektów, jest jedną z najczęściej wybieranych przez użytkowników pojazdów wyposażonych w filtry cząstek stałych.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony