Marketing w warsztacie

Warto wiedzieć

ponad rok temu  06.09.2022, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

Jak zachęcić młodych do wyboru zawodu mechanika samochodowego?

Promocja zawodu mechanika samochodowego w obecnych czasach stanowi nie lada wyzwanie. Sieć warsztatów samochodowych Q Service Castrol wraz z Inter Cars podjęły jednak rękawicę – we współpracy zarówno ze swoimi partnerami, jak i szkołami uruchomił takie inicjatywy jak Młode Kadry i Young Car Mechanic. Poprzez liczne szkolenia i wzajemną rywalizację mają na celu zwiększenie zainteresowania profesją mechanika wśród młodych ludzi i odmianę jego powszechnego wizerunku.

Na przestrzeni wielu lat powstało mnóstwo stereotypów na temat mechaników i warsztatów samochodowych. Sieć Q Service Castrol wraz z Inter Cars oraz Partnerami postanowiła poprawić ten wizerunek i stworzyła inicjatywy Młode Kadry i Young Car Mechanic. Mają one pomóc młodym wejść w życie zawodowe, a w społeczeństwie zmienić sposób postrzegania zawodu mechanika. Realizowane działania w połączeniu z nietypowymi elementami rywalizacji w postaci międzynarodowego konkursu dla placówek edukacyjnych dają realne korzyści i pozwalają zwiększyć zainteresowanie zawodem mechanika wśród młodzieży.

Kooperacja placówek edukacyjnych i warsztatów samochodowych

Program Młode Kadry powstał dzięki współpracy Inter Cars wraz z czołowymi producentami części i wyposażenia warsztatowego. Polega on w głównej mierze na współdziałaniu ze szkołami m.in. wyposażając je w niezbędny, nowoczesny sprzęt do naprawy oraz diagnostyki usterek w samochodach. Inicjatywa dostarcza również wiedzę potrzebną do kształcenia przyszłej kadry pracowników. Działalność została ukierunkowana na rozwój umiejętności, kreatywności i współpracę z pracodawcami. Do tej pory do inicjatywy przystąpiło 28 szkół z całego kraju.

- Dzięki właściwej edukacji rosną szanse i możliwości młodego pokolenia na wejście w dorosłe życie. Oprócz wysoce wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej, potrzeba pomocy dydaktycznej. Szczególne znaczenie ma to w przypadku szkolenia zawodowego, gdzie wiedza teoretyczna musi być poparta gruntownym szkoleniem praktycznym. Dlatego wraz z przedstawicielami kilku firm wspierających powołaliśmy do życia program Młode Kadry, by przekazać nowoczesne urządzenia i narzędzia, które są niezbędne w warsztatach samochodowych. Dzięki nim uczniowie będą mogli zgłębiać tajniki diagnostyki i naprawy współczesnych samochodów - twierdzi Maciej Oleksowicz, Prezes Zarządu Inter Cars SA.

Młode Kadry to wsparcie nie tylko dla szkół, ale także dla serwisów samochodowych zrzeszonych w sieci Q Service Castrol. Te zyskują profesjonalnie wykwalifikowaną kadrę, która potrafi obsłużyć najwyższej klasy sprzęt i urządzenia. Młodzi pracownicy w warsztacie samochodowym mają natomiast okazję wykorzystać i rozwinąć umiejętności nabyte podczas licznych szkoleń i zajęć. Sieć warsztatów dba w ten sposób o rozwój młodych mechaników samochodowych, kształtowanie postaw oraz buduje pozytywny wizerunek zawodu wśród młodych osób.

- Dokładamy wszelkich starań, by młodzi ludzie stawiali na rozwój w dziedzinie mechaniki i mechatroniki, nabierali cennego doświadczenia oraz mieli szansę poznać najnowocześniejsze narzędzia do naprawy i diagnostyki samochodów. Zależy nam, by zająć się kompleksowo młodymi adeptami pod względem edukacji i późniejszego wykorzystania tej wiedzy w praktyce, czyli m.in. w naszych serwisach samochodowych - przyznaje Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol.

Połączenie rywalizacji i zdobywania wiedzy

W ramach projektu Młode Kadry prowadzonych jest szereg działań i inicjatyw. Jedną z nich jest konkurs Young Car Mechanic, wspierany przez unijny Program Erasmus+. W 2022 roku w Young Car Mechanic wzięło udział 3200 uczniów z ponad 260 europejskich szkół branżowych oraz techników kształcących przyszłych mechaników samochodowych. Jego pierwsza edycja odbyła się w 2017 roku.

W konkursie uczestniczy obecnie 10 państw: Bułgaria, Estonia, Węgry, Łotwa, Litwa, Polska, Ukraina, Słowacja, Rumunia i Chorwacja. Jego celem jest budowanie w społeczeństwie pozytywnego wizerunku mechanika samochodowego, wzajemna wymiana doświadczeń uczniów oraz nauczycieli, a także znalezienie młodych talentów w dziedzinie mechaniki i mechatroniki. Projekt pozwala zaprezentować możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności zdobytych przez uczniów techników i branżowych szkół samochodowych w praktyce.

Rywalizacja konkursowa składa się z czterech etapów: dwa pierwsze dogłębnie weryfikują wiedzę uczestników, natomiast w trzecim dochodzi do rozgrywek pomiędzy rówieśnikami na poziomie krajowym. Ostatnim etapem jest międzypaństwowy finał, w którym najlepsi reprezentanci poszczególnych krajów walczą o międzynarodowe uznanie oraz nagrody. Łączna kwota nagród dostępnych w konkursie wynosi 20 000 €.

- Young Car Mechanic to inicjatywa, dzięki której chcemy wspierać rozwój wysoko wykwalifikowanej kadry serwisów samochodowych i specjalistów rynku aftermarketowego. Czujemy się w obowiązku, będąc jednym z największych dystrybutorów w Europie, aby dbać nie tylko o rynek sprzedażowy, ale również o zaplecze specjalistów w naszym segmencie – podsumowuje Sebastian Baber, Menedżer ds. Szkoleń Inter Cars S.A.

Takie projekty jak Młode Kadry czy Young Car Mechanic pozwalają odkryć wyjątkowe talenty i stworzyć przestrzeń dla młodych, którzy motoryzacyjną pasję będą potrafili przekuć na sposób na życie. Natomiast współpraca sieci serwisów samochodowych z przyszłymi mechanikami może nieść za sobą wiele korzyści, zarówno dla właścicieli warsztatów, jak i młodych pracowników.

Fot. Inter Cars S.A.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
do góry strony