Szerokopasmowe czujniki tlenu (cz. 4) – budowa czujnika LSU4.x firmy Bosch

ponad rok temu  20.01.2020Zobacz Artykuł

Rys. 11. Schemat szerokopasmowego czujnika tlenu firmy Bosch typu LSU4.9. Są na nim wyróżnione jego podstawowe elementy: A – element pomiarowy czujnika tlenu; B – złącze czujnika tlenu z przewodami połączeniowymi sterownika silnika; C – sterownik silnika wraz z modułem sterującym CJ125 czujnika tlenu. Elementy na rysunku: 1 – spaliny płynące układem wylotowym silnika; 2 – kanał dopływu spalin; 3 – bariera dyfuzyjna; 4 – porowata, ceramiczna warstwa ochronna; 5 – warstwa katalityczna, rozkładająca dwutlenek węgla i parę wodną; 6 – elektroda zewnętrzna pompy tlenu; 7 – ceramika pompy tlenu; 8 – elektroda wewnętrzna pompy tlenu; 9 – przestrzeń dyfuzyjna; 10 – elektroda ujemna ogniwa Nernsta; 11 – ceramika ogniwa Nernsta (dwustanowego, napięciowego czujnika tlenu); 12 – elektroda dodatnia ogniwa Nernsta; 13 – kanał powietrza odniesienia ogniwa Nernsta; 14 – grzałka; 15 – układ pomiaru natężenia prądu IPM i formujący sygnał wyjściowy UL czujnika tlenu; 16 – układ pomiaru napięcia czujnika Nernsta (UN) i sterujący wartością natężenia prądu IP zasilającego pompę tlenu; 17 – układ pomiaru rezystancji RN. Oznaczenia styków złącza wtykowego czujnika tlenu: S1 – styk elektrody dodatniej ogniwa Nernsta; S2 – styk rezystora kalibracyjnego RK; S3 – zasilanie (+) grzałki; S4 – masa grzałki; S5 – styk elektrody wewnętrznej pompy tlenu i elektrody ujemnej ogniwa Nernsta; S6 – styk elektrody zewnętrznej pompy tlenu. Oznaczenia: IP – sumaryczne natężenie prądu zasilającego pompę tlenu; IPM – mierzone natężenie prądu zasilającego pompę tlenu; IPK – natężenie prądu zasilającego pompę tlenu, płynącego przez rezystor kalibracyjny; RK – rezystor kalibracyjny; RP – rezystor pomiarowy; RN – rezystancja wewnętrzna ceramiki ogniwa Nernsta; UIPM – spadek napięcia na rezystorze pomiarowym powodowany przez przepływ prądu o wartości IPM; UO – napięcie odniesienia dla ogniwa Nernsta; UN – napięcie ogniwa Nernsta; UWM – wartość napięcia wirtualnej masy dla ogniwa Nernsta; UL – napięcie sygnału wyjściowego czujnika tlenu; UAK(+) – zasilanie (+) napięciem akumulatora (na podstawie informacji technicznej firmy Robert Bosch)

do góry strony