Układ ABS (2) – hamowanie pojedynczego koła

ponad rok temu  29.08.2018Zobacz Artykuł

Rys. 10. Przebieg hamowania koła od stanu, gdy toczy się ono niehamowane (rys. a/1), przez moment rozpoczęcia przez kierowcę hamowania (rys. a/2), czego konsekwencją jest powstanie i wzrost wartości siły hamowania (rys. a/2-3), co prowadzi – w założeniu na tym rysunku – do hamowania w warunkach równowagi (rys. a/3) przy kole toczącym się z określoną wartością poślizgu koła. Charakterystyczne momenty hamowania koła, oznaczone cyframi 1, 2 i 3, są omówione w podpunkcie pt. „Podstawowe przebiegi hamowania koła” i naniesione na wykresie na rys. b (zależność współczynnika tarcia wzdłużnego opony mW od poślizgu koła PK). Oznaczenia na rysunku: FPH – siła nacisku na pedał hamulca; FH – siła hamowania (na styku opony i nawierzchni drogi); FHH – siła hamowania hamulca (na styku okładziny ciernej z tarczą lub bębnem hamulcowym); MFH – moment hamowania siły hamowania; MFHH – moment hamowania siły hamowania hamulca

do góry strony