Układ ABS (4) – ruch hamowanego koła po łuku

ponad rok temu  25.11.2018Zobacz Artykuł

Rys. 21. Jeśli między oponą a nawierzchnią drogi występują siły boczna i hamowania (rys. a) lub siły napędowa i hamowania (rys. b), to sumą każdej z par sił jest siła wypadkowa FON. Występuje ona pomiędzy oponą a nawierzchnią drogi, działa w płaszczyźnie drogi, w dowolnym kierunku względem opony. Graficzny rozkład siły wypadkowej FON na siłę boczną i hamowania (rys. a) lub siły napędowej i hamowania (rys. b) jest przedstawiany w postaci tzw. koła tarcia. Suma siły bocznej FB1 i hamowania FH1 (rys. a) lub siły bocznej FB2 i siły napędowej FN2 (rys. b) może osiągnąć co najwyżej wartość maksymalną FONMAX siły wypadkowej FON. Wartość maksymalna FONMAX siły wypadkowej FON jest równa wartości maksymalnej każdej z trzech sił: bocznej FBMAX, hamowania FHMAX i napędowej FNMAX – patrz rys. 22. Wartość maksymalna FONMAX jest zależna od: typu opony, rodzaju nawierzchni, po której porusza się opona, i warunków pogodowych

do góry strony