ponad rok temu  05.07.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Budowa i schemat sprężarki tłokowej osiowej

Przedstawiamy budowę sprężarki tłokowej osiowej z tarczą wychylną o płynnie zmiennej pojemności skokowej.

Budowa kompresora/sprężarki do klimatyzacji w samochodach:

1. Port ssania

2. Pokrywa tylna

3. Port wydechu

4. Tłok

5. Korbowód

6. Tarcza wychylna

7. Łożysko igiełkowe wzdłużne

8. Bieżnia łożyska oporowego

9. Wodzik

10. Sworzeń wodzika

11. Wtyczka cewki elektromagnetycznej sprzęgła

12. Zabierak, tarcza sprzęgła

13. Dławica, uszczelniacz czołowy

14. Łożysko sprzęgła

15. Koło pasowe sprzęgła elektromagnetycznego

16. Cewka elektromagnetyczna sprzęgła

17. Sworzeń prowadzący tarczy wychylnej (6)

18. Łożysko igiełkowe

19. Ramię wodzika

20. Wał sprężarki

21. Sprężyna dociskowa wału

22. Łożysko poprzeczne

23. Zawór sterujący

Kompresor/sprężarka tłokowa osiowa z tarczą wychylną o płynnie zmiennej pojemności skokowej jest bardzo popularną sprężarką na rynku europejskim. Stosowana przez firmę Sanden w swoim modelu SD7V16 (jest to model w którym pracuje 7 tłoków). Sprężarka załączana jest sprzęgłem elektromagnetycznym. Sterowana poprzez zmianę konta nachylenia tarczy wychylnej, co ma wpływ na wydajność kompresora. Całym układem klimatyzacji steruje zawór sterujący, który zmniejsza lub zwiększa wydajność sprężarki w zależności od zapotrzebowania na schładzanie samochodu. Rozwiązanie to pozwala na znaczne oszczędności w zużyciu paliwa oraz optymalne wykorzystanie sprawności całego układu klimatyzacji samochodowej. Kompresor ten ma zastosowanie w samochodach Citroen, Ford, Peugeot, Renault i Volkswagen.

Na drugim miejscu pod względem popularności jest kompresor 5-tłokowy V5, produkowany przez firmę Harrison. Firma Opel chętnie stosuje go w sowich układach klimatyzacji – w Europie, oraz Pontiac, GMC, Buick – w USA. Kompresor ten jest załączany sprzęgłem elektromagnetycznym, a sterowany zaworem sterującym.

W ostatnich czasach pojawił się nowy model kompresora PXE16 wyprodukowany przez firmę Sanden oraz 7SEU17C firmy Nippondenso. Sprężarka ta jest na stałe połączona paskiem klinowym z silnikiem poprzez sprzęgło stałe, które ma na celu ochronę sprężarki przed zniszczeniem.

Cały układ klimatyzacji jest sterowany komputerowo. W tym rozwiązaniu mamy elektrozawór, który po otrzymaniu sygnału z komputera uruchamia cały system klimatyzacji i nim steruje. Sprężarki te posiadają zwykle 7 tłoków, co sprawia, że są bardziej wydajne, a sterowanie elektrozaworem wpływa na mniejsze zużycie paliwa i bardziej efektywną pracę całego systemu klimatyzacji.

Źródło: www.laser-sinex.pl

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ rj 1 ponad rok temuocena: 100%  Nie reguluje się "konta" ale KĄT . Konto mamy w banku i można je regulować ale wpływami na konto......
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
do góry strony