WYWIADY

ponad rok temu  01.02.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Jak zmieniają się oleje na przestrzeni lat? [WYWIAD]

Na czym polega dzisiaj innowacyjność środków smarnych? W jaki sposób odpowiednio dobrany olej może "ułatwiać" korzystanie z samochodu w trudnych, mroźnych warunkach? Jak w szerokiej i konkurencyjnej ofercie wybrać najlepszy olej do swojego auta? Na pytania w rozmowie z portalem warsztat.pl odpowiada Bogdan Ptak, dyrektor ds. motoryzacyjnych środków smarnych Fuchs Oil Corporation (PL) Sp. z o.o.

Oleje silnikowe oraz wszystkie związane z tym tematy, takie jak wymiana oleju czy dodatki do oleju, to nasz TEMAT MIESIĄCA w lutym.

Fuchs to międzynarodowa grupa, w której jej polska część odgrywa znaczącą rolę. Proszę przybliżyć strukturę firmy. Od kiedy i w jakiej formie działa polski oddział?

Fuchs w Polsce powstał w roku 1990. Jesteśmy więc na polskim rynku 26 lat. Jest to okres czasu pozwalający na wypracowanie znaczącej pozycji. Ponadto, w ubiegłym roku Fuchs dokonał zakupu części firmy Statoil, zajmującej się produktami smarnymi i dzięki temu połączeniu zdobyliśmy w Polsce trzecią pozycję pod względem wolumenu sprzedaży środków smarnych. Polski oddział Fuchsa znajduje się w Gliwicach, gdzie zlokalizowana jest główna siedziba firmy, zakład produkcyjny, laboratoria oraz magazyny.

Dostarczacie produkty dla przemysłu, rolnictwa, leśnictwa oraz oczywiście motoryzacji. Skupmy się więc na tej ostatniej działce. Co znajdziemy w ofercie Fuchs dla branży automotive? Jak duża jest to oferta?

Oferta Fuchs dla motoryzacji obejmuje wszystkie produkty niezbędne do eksploatacji pojazdu, a więc: oleje silnikowe, przekładniowe, hydrauliczne, płyny chłodzące i wszelkiego rodzaju smary i dodatki. Poszczególne marki produktów przeznaczone są dla grup użytkowników, np. Titan do samochodów osobowych i użytkowych, Silkolene do motocykli, a Maintain to produkty chemii warsztatowej i płyny eksploatacyjne. Nasze produkty posiadają szereg dopuszczeń producentów pojazdów, takich jak VW, Marcedes, BMW, Volvo, Ford, Renault i wiele innych, co oznacza, że zostały przetestowane i w pełni zaakceptowane do stosowania w samochodach tych producentów.

Co wyróżnia produkty Fuchs?

Nasze produkty wyróżniają się wysoką jakością i precyzyjnym dostosowaniem do wymagań poszczególnych pojazdów, silników czy innych podzespołów. Posiadane dopuszczenia potwierdzają spełnienie przez dany produkt specyfikacji konkretnego silnika czy producenta.

Opracowana w laboratoriach Fuchsa technologia XTL® (Xtreme Temperature Lubrication), stosowana w produkcji olejów silnikowych, gwarantuje łatwiejsze i szybsze dotarcie do elementów silnika, nawet w ekstremalnych warunkach pracy, co oznacza łatwiejszy rozruch silnika i mniejsze zużycie jego elementów oraz ograniczenie zużycia paliwa i samego oleju.

W jaki sposób kierowcy powinni dobierać olej silnikowy do swoich samochodów? Oferta firm jest bardzo szeroka i konkurencyjna.

W instrukcji obsługi pojazdu umieszczone są minimalne wymagania, co nie wyklucza zastosowania lepszego produktu. Posiadane przez nasze oleje liczne dopuszczenia dowodzą, że produkty zostały zaakceptowane, przetestowane przez producenta pojazdu i że mogą być stosowane zarówno podczas okresu gwarancyjnego jak i po nim. W doborze produktu do każdego pojazdu pomaga wyszukiwarka na stronie internetowej www.fuchs-oil.pl, natomiast współpracującym z nami firmom zapewniamy szkolenia techniczne, co później przekłada się na wiedzę serwisantów i poziom obsługi kierowców.

Na czym polega dzisiaj innowacyjność środków smarnych? Jak zmieniają się oleje na przestrzeni lat? Co wyróżnia najnowsze rozwiązania?

W ostatnich latach obserwujemy dwa główne kierunki w rozwoju pojazdów – ekonomiczność i ekologiczność. W rozwoju środków smarnych trendy te przejawiają się głównie w obniżaniu lepkości olejów silnikowych (niższe opory, niższe zużycie paliwa) i ich dostosowaniu do systemów oczyszczania spalin. W nowych pojazdach najpopularniejszą klasą lepkości staje się SAE 5W-30 (TITAN GT1 PRO C-3 5W-30), a na rynku pojawiają się oleje o klasie lepkości SAE 5W-20 (TITAN SUPERSYN F-ECO B 5W-20) czy SAE 0W-20 (TITAN GT1 EVO 0W-20). Dostosowanie do systemów oczyszczania spalin przejawia się w stosowaniu olejów niskopopiołowych. Te trendy nie wyczerpują coraz wyższych wymagań - nowoczesne oleje pozwalają na wydłużenie przebiegów między wymianami (longlife), wytrzymują zwiększone obciążenia termiczne z powodu downsizingu i stosowania systemów start-stop. By sprostać tym wysokim wymaganiom Fuchs coraz częściej stosuje w swych nowoczesnych produktach technologię XTL®.

Przed nami okres zimowy. W jaki sposób odpowiednio dobrany olej może "ułatwiać" korzystanie z samochodu w trudnych, mroźnych warunkach? Jaki olej nam to ułatwi? Czy oznacza to, że olej powinniśmy wymieniać częściej, zależnie od pory roku?

W okresie zimowym ważne jest by olej miał odpowiednio niską temperaturę płynięcia. W danych, jakie klient widzi na opakowaniu, możemy rozpoznać to po „zimowej” klasie lepkości (cyferka przed W od winter, czyli zima). Im niższa zimowa klasa lepkości tym niższa temperatura możliwego rozruchu silnika (orientacyjnie możemy ją poznać odejmując 35 od zimowej klasy lepkości np. dla SAE 5W 5-35 = -30). Nowoczesne oleje produkowane są w klasach lepkości SAE 5W, 0W, oraz 10W (TITAN SYN MC 10W-40), odpowiednich do naszych warunków klimatycznych i nie ma potrzeby dodatkowej wymiany oleju ze względu na porę roku. Natomiast są inne czynniki, jak np. eksploatacja pojazdu zimą na krótkich odcinkach, gdzie silnik pracuje na wzbogaconej mieszance i nie zdąży się odpowiednio nagrzać, które mogą powodować konieczność częstszej wymiany oleju (paliwo rozrzedza olej).

Dziękuje za rozmowę.

Rozmawiał Piotr Łukaszewicz.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony