Meko nie ma wątpliwości, że konkurencja na aftermarkecie zaostrza się. I tak jak producenci pojazdów muszą znaleźć nowe sposoby na wyróżnienie swoich propozycji, tak na rynku posprzedażowym wygrają inwestujący w lepszą technologię i satysfakcjonującą obsługę klienta – a zmotoryzowany odwiedzający warsztaty to coraz częściej klient flotowy
Już 2 lata temu 20,6% parku pojazdów zarejestrowanych w Norwegii stanowiły silniki w 100% elektryczne. Oznacza to przynajmniej 3-krotnie wyższy udział „elektryków” niż w bardzo zeroemisyjnej Danii Czy Szwecji. Norwegowie dokonali spektakularnej wolty – w polityce państwa miejsce ropociągów zajęły farmy fotowoltaiczne. Jak zatem wygląda kondycja automotive aftermarket?
Norwegowie skwapliwie zareagowali na zakupy elektrycznych aut (EV), gdy tylko parlament ogłosił plan przejścia na bezemisyjne samochody już w 2016 r. Państwo to to jeden z największych na świecie producentów i eksporterów ropy naftowej. Swoją drogą, do dziś w kraju zarejestrowanych jest ponad milion aut zasilanych silnikami Diesla, co stanowi spory udział w całym parku pojazdów liczącym 2,9 mln sztuk. Jednak i to pewnie też się zmieni.
Na koniec roku 2023 samochody elektryczne stanowiły w Norwegii już 24% całego parku pojazdów. 689 tys. egzemplarzy to siedmiokrotny wzrost w stosunku do roku 2016, kiedy to liczba aut elektrycznych w Norwegii po raz pierwszy dobiła do 100 tys. sztuk (4% całego parku). W 2023 r. sprzedaż ekologicznych samochodów sięgnęła już 82%, a w 2024 r. ma przekroczyć 95%! Z takimi wynikami Norwegia ma największe szanse, by cel zeroemisyjnej mobilności osiągnąć przed wszystkimi – już w 2025 r.!
Samochody elektryczne to dziś pierwszy wybór klientów nie tylko w miastach. Fani caravaningu wywierają niemałą presję, by sieć ładowania działała tu sprawnie. Podczas prezentacji Meko przekonywano nas, dziennikarzy motoryzacyjnych, że wizja zeroemisyjnej mobilności to także perspektywy rozwoju na rynku posprzedażowym. A to nie taki drobiazg, gdy mieć na uwadze, że coraz częściej hybrydowy egzemplarz jest najstarszym we flocie gospodarstwa/rodziny. Zaś statystyczny obywatel Norwegii jest już w posiadaniu kolejnego EV.
Co dzieje się na rynku wtórnym EV?
Z popytem na elektryki koresponduje zapotrzebowanie na rynku posprzedażowym. W ciągu kilku lat sprzedaż opon do EV wzrosła z 0,5% do aż 35%. Odnotujmy, że większość sprzedaży firmy Meko trafia do warsztatów. W 2023 r. pierwsze serwisy na terenie Szwecji, w ramach Meko, uzyskały uprawnienia do wykonywania napraw i konserwacji pojazdów marki ZEEKR. ZEEKR to samochód elektryczny z segmentu premium, który jest powszechnie wprowadzany na rynki UE. Wspomniane kompetencje dotyczą też kwestii gwarancyjnych i logistyki części zamiennych.
Jakie pojazdy sprzedają się najlepiej w Norwegii w 2023 roku? To bardzo zróżnicowany rynek – o samochodowe gusta klientów rywalizuje aż 69 marek. W minionym roku stawkę otwierały następujące modele: Tesla Model Y (23 088), Volkswagen ID.4 (6614), Škoda Enyaq (5737), Toyota bZ4X (5395), Volvo XC40 (5025), Ford Mustang Mach-E (3792), Toyota Yaris (3574), Toyota RAV4 (3457), Volkswagen ID.3 (3141) i Hyundai Kona electric (2991). TOP 10 to skądinąd fabryki sprzedające rokrocznie przynajmniej 20 tys. egzemplarzy. Wyraźnie widać przywództwo Tesli (ok. 130 tys.) i Grupy Volkswagen (ok. 110 tys.), trzecie miejsce zajmuje Nissan (blisko 80 tys.). Podczas konferencji prasowej wyjaśniono nam, że już aż 30% nowych aut elektrycznych jest nabywanych w formie leasingu, trend ten rośnie o ok. 7% rocznie. I co istotne, umowy o współpracy z nowymi producentami pojazdów elektrycznych stwarzają strategiczne możliwości wzrostu dla warsztatów zrzeszonych w sieci Meko.
29 i 30 sierpnia br. nasza redakcja miała okazję poznać strategię biznesową Meko podczas konferencji zorganizowanej niedaleko Oslo w Norwegii. Obszerne prezentacje reprezentantów firmy wzbogaciły pokazy fachowców z ProMeister Academy
Jak generować przychody w warsztatach? W sposób zrównoważony, bo obniżając ślad węglowy! Inspiracji dostarcza inicjatywa, która ruszyła wiosną 2023 r., a ma na celu obniżenie kosztów dla klientów poprzez naprawę uszkodzeń szyb przednich, nim te ulegną całkowitej degradacji. Meko szacuje, że można naprawić nawet 70% uszkodzonych szyb przednich, co odpowiada redukcji emisji dwutlenku węgla o 600 ton. Dziś ponad 400 warsztatów w całej Szwecji uzyskało certyfikację na takie usługi od ubezpieczycieli
Wnioski po spotkaniu z władzami Meko w Norwegii
– Jesteśmy liderem w warsztatach przeszkolonych do obsługi samochodów elektrycznych i hybrydowych. Zapewniamy szeroki wybór części zamiennych do tych pojazdów, opracowujemy też nowe usługi dla ich właścicieli. Jako siła napędowa przejścia na pojazdy w pełni elektryczne, Meko opracowało własny standard dla samochodów elektrycznych w ramach koncepcji E+ i obecnie przewodzi rozwojowi branży. Tworzenie E+ było kontynuowane nieprzerwanie w 2023 r. Liczba certyfikowanych warsztatów stale rośnie – zaznaczał podczas spotkania Pehr Oscarson, prezes i dyrektor generalny Meko. – E+ zapewnia, że warsztaty oraz technicy pojazdów mają odpowiednią wiedzę specjalistyczną i narzędzia do obsługi tej nowej potrzeby serwisowej. Ważnym aspektem jest pomoc klientom w naprawie i serwisie akumulatorów.
Meko to wiodący operator rynku części zamiennych w Norwegii i lider aftermarketu w Europie Północnej. Jak działa na aftermarkecie? Zdecydowana większość (96%) sprzedanych części trafia do warsztatów. Polska i kraje bałtyckie zajmują III miejsce (21%) pod względem przychodów firmy. Dania (25%) i Norwegia ze Szwecją (39%) to oczywiście najważniejsze rynki. Podobnie jest w Finlandii (9%). W 2023 r. z kompetencji Meko skorzystało około 20 tys. klientów, odwiedzając warsztaty zrzeszone w ramach sieci naprawczych, by wymienić takich graczy rynkowych jak: Mekonomen, MECA, Balti Autoosad, BilXtra, FTZ, Fixus, Inter-Team, Koivunen i Sørensen og Balchen.
W Polsce to Inter-Team jest takim dobrze prosperującym dystrybutorem części samochodowych zamiennych, materiałów eksploatacyjnych i narzędzi. Realizuje usługi naprawcze poprzez dwa koncepty sieci: O.K. Serwis i Inter Data Service. Meko weszło na polski rynek w 2018 r., przejmując Inter-Team, dystrybutora części zamiennych. Sieć sprzedaży Inter-Team liczy dziś 88 oddziałów na terenie całego kraju oraz oddział w Czechach. Należąca do niego ogólnopolska sieć niezależnych warsztatów O.K. Serwis liczy obecnie ponad 330 warsztatów.
Numer 1 na rynkach Europy Północnej
Ten lider rynku w Europie Północnej dla każdego, kto prowadzi, naprawia i konserwuje pojazdy, ma bardzo przejrzystą wizję mobilności – dziś, jutro i w przyszłości.
– Naszym celem jest bycie najbardziej wszechstronnym partnerem. Jesteśmy liderem rynku, obecnym w ośmiu krajach, gdzie mamy 600 punktów hurtowych i 4500 warsztatów działających pod naszymi własnymi markami – podkreśla Louise Wohrne, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Meko. – Jesteśmy przekonani, że silne ukierunkowanie na zrównoważony rozwój jest kluczem do osiągania solidnych wyników finansowych, przyciągania i zatrzymywania pracowników oraz pozostawania istotnym w przyszłości. Jako liderzy rynku musimy przewodzić w zrównoważonym rozwoju w branży i brać na siebie znaczną odpowiedzialność społeczną.
Nadmieńmy, że Meko od ponad 50 lat angażuje się w model biznesowy oparty na obiegu zamkniętym, wydłużając żywotność pojazdów dzięki serwisowaniu i naprawie. Spektakularnym przykładem zrównoważonego rozwoju jest nowe partnerstwo z Worldfavor, platformą cyfrową, która umożliwia przejrzysty dostęp do danych. Celem jest usprawnienie procesów, identyfikacja i zarządzanie ryzykiem, poprawa nadzoru i zapewnienie jaśniejszego monitorowania na poziomie grupy. Wdrożenie narzędzia Worldfavor będzie realizowane etapami, począwszy od trzeciego kwartału 2024 r.
– Ta współpraca zapewni nam skonsolidowany widok bazy dostawców. Da nam możliwość żądania ulepszeń w różnych obszarach i pozwoli identyfikować ryzyka, co umożliwi profesjonalizację naszych wysiłków w najbardziej efektywny i zrównoważony sposób – podkreśla Jessica Tjulander, dyrektor ds. sprzedaży hurtowej w Meko.
Koncepcja biznesowa Meko jest sprawdzona i okazała się stabilna – także biorąc pod uwagę najnowsze wyniki finansowe. W drugim kwartale 2024 r. sprzedaż części zamiennych do samochodów w północnej Europie wzrosła o 9%. Wielokrotnie i na różne sposoby przekonywano nas, że elektryfikacja pojazdów to szansa na rozwój i wprowadzenie nowych usług na rynku posprzedażowym. Z danych dostarczonych przez warsztaty wynika, że „elektryki” generują więcej napraw takich podzespołów, jak: hamulce, opony i szyby przednie. To także więcej usług związanych z kalibracją systemów ADAS.
– Ponadto samochód elektryczny charakteryzuje się zaawansowaną technologią, która wymaga specjalistycznej wiedzy od mechaników. Stąd właśnie wzięła się koncepcja ProMeister, czyli wzorcowych punktów napraw dla pojazdów EV – zauważa Pehr Oscarson.
Jak Meko naprawia samochody elektryczne?
Podczas konferencji prasowej dowodzono, że zrzeszone warsztaty sprawiają, że elektryki działają dłużej! Meko opracowało własny standard szkoleniowy o nazwie E+, który obejmuje szkolenie na temat wysokiego napięcia na trzech poziomach. E+ została opracowana przez Meko i jest pierwszą tego typu normą na rynku części zamiennych do samochodów. Już w 2021 r. ponad 1500 warsztatów grupy spełniło wymagania pierwszego poziomu E+. Poziom ten zapewnia, że mają odpowiednie umiejętności i sprzęt do wykonania ponad 80% prac wymaganych w odniesieniu do nowoczesnych samochodów elektrycznych. Od tego czasu liczba serwisów spełniających ten wymóg wzrosła.
– Oprócz szkoleń z technologii samochodów elektrycznych obecnie pokrywamy ponad połowę zapotrzebowania na części zamienne do 30 najpopularniejszych elektryków na naszych rynkach i szybko działamy, aby osiągnąć pełne pokrycie – zaznacza Andreas Forslund, solutions manager w Meko.
Meko szkoli już warsztaty na poziomie E+2 na wszystkich rynkach. Drugi poziom to zaawansowane prace przy wszystkich samochodach elektrycznych. Już ponad 1000 warsztatów w Europie Północnej może pracować nad elektrycznym układem napędowym.
Lepsze postępowanie z używanymi akumulatorami to obszar oczekujący innowacji – i jeden z istotnych dla rynku części zamiennych do pojazdów. Podczas naszej wizyty mieliśmy okazję poznać także start-up spoza grupy Meko. Nie od dziś wiadomo, że najkosztowniejszym elementem EV są baterie trakcyjne. A skoro lwia część parku zeroemisyjnych pojazdów nie może już liczyć na wsparcie w ramach gwarancji producenckiej, to jak zadbać o regenerację takich? Bardzo obiecujące wyniki na polu regeneracji zwieńczonej gwarancją (nawet 5-letnią!) na akumulatory może pochwalić się firma EV Hub z Oslo. Ta wyrosła na ważnego gracza na aftermarkecie. Jest platformą usług zrównoważonego rozwoju pojazdów elektrycznych. Gromadzi dane o kluczowych komponentach wysokiego napięcia do takich samochodów na świecie. Technologia chmury przechowuje i analizuje dane, aby uruchamiać prognozy potencjalnych usterek, zanim zauważy je użytkownik końcowy. Inżynierowie zajmują się odnawianiem akumulatorów, naprawą modułów, ogniw i systemów BMS.
Tekst i fot.
Rafał Dobrowolski
Komentarze (0)