Klimatyzacja

2 dni temu  07.07.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Ubytek ciśnienia w klimatyzacji samochodowej. Najczęstsze przyczyny

Początek wakacji i letnich wyjazdów to czas wzmożonego ruchu w warsztatach samochodowych. Wielu kierowców dopiero teraz decyduje się na serwis klimatyzacji, aby w komfortowych warunkach spędzić długą, wakacyjną podróż. Czasami jest to szybka i prosta dezynfekcja, odgrzybianie lub ozonowanie, aby oddychać czystym powietrzem bez nieprzyjemnych zapachów. W niektórych przypadkach wymagana jest jednak kompleksowa naprawa układu. Tak będzie w sytuacji obniżonej wydajności chłodzenia wskutek dużego ubytku czynnika klimatyzacji.

Sprawdzanie szczelności klimatyzacji i skuteczna naprawa klimatyzacji samochodowej to klucz do sukcesów na tym polu.Przeanalizujemy, dlaczego dochodzi do nieszczelności klimatyzacji i jak ją skutecznie zdiagnozować?

Dlaczego układy klimatyzacji tracą ciśnienie?

Układ klimatyzacji samochodowej jest systemem zamkniętym, ze swojego założenia w pełni szczelnym. Ubytki pojawiają się jednak z upływem czasu, wskutek wibracji, zmian temperatury czy też naturalnego zużycia materiałów. Najczęstszymy przyczynami pojawiania się mikronieszczleności są:

  • Mechaniczne uszkodzenia przewodów i węży
  • Korozja elementów metalowych
  • Zużycie uszczelnień (oringów)
  • Uszkodzenie sprężarki klimatyzacji
  • Pęknięcia parownika
  • Niewłaściwy montaż lub naprawy

Diagnostyka nieszczelności. Skuteczne metody

Istnieje kilka meotd skutecznego lokalizowania nieszczelności w układzie klimatyzacji. W części przypadków będzie to czasochłodnne zadanie.Znalezienie

nieszczelności klimatyzacji bywa czasochłonne i wymaga precyzji. Oto sprawdzone metody:

  1. Jedną z najpopularniejszych metod jest metoda kontrastu UV. Do układu wprowadza się specjalny barwnik UV, który miesza się z czynnikiem chłodniczym. W miejscach wycieku pojawiają się fluorescencyjne plamy, widoczne w świetle lampy UV.

  2. Metoda azotowa: Polega na napełnieniu układu azotem pod odpowiednim ciśnieniem. Następnie za pomocą specjalnego detektora nieszczelności (elektronicznego lub pianki detekcyjnej) lokalizuje się miejsca ucieczki azotu. Azot jest bezpieczny dla środowiska i nie uszkadza układu.

  3. Elektroniczne detektory nieszczelności: Urządzenia te reagują na obecność czynnika chłodniczego w powietrzu, alarmując o jego wycieku. Są bardzo czułe i pozwalają na szybkie zlokalizowanie nawet małych nieszczelności. Wymagają jednak doświadczenia operatora, aby poprawnie zinterpretować sygnały.

  4. Próba próżniowa: Chociaż próba próżniowa jest niezbędnym elementem każdego serwisu klimatyzacji (usuwa wilgoć i powietrze z układu), nie zawsze jest wystarczająca do wykrycia bardzo małych nieszczelności. Utrzymująca się próżnia przez określony czas świadczy o szczelności, ale nie gwarantuje jej w 100%.

Skuteczna naprawa układy klimatyzacji

Po zlokalizowaniu nieszczelności przechodzimy do naprawy układu, co często oznacza wymianą uszkodzonych elementów - czy to przewodów, czy skraplacza. Mniejsze ubytki można próbować uszczelniać techniką uzależnioną oczywiście od materiału. Po zakończonej naprawie wymagane jest przeprowadzenia  próby próżniowej i testu ciśnieniowego.

Na rynku całkowicie marginalną ilość stanowią dziś pojazdy bez układu klimatyzacji. Ta usługa z pewnością pozostanie w czołówce czynności zlecanych przez klientów w warsztatach samochodów. Bez obaw można poświęcić czas i środki na regularne szkolenia z zakresu diagnostyki i naprawy układów klimatyzacji, a także zadbać o nowoczesny sprzęt serwisowy. Warto też edukować klientów w temacie regularnego przeglądu układu klimatyzacji. To bez wątpienia najlepsza profilaktyka przed poważnymi i kosztownymi usterkami.

Redakcja

Czytaj także:
Serwis klimatyzacji - spójrzmy na koszty

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony