Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

4 miesiące temu  09.07.2018, ~ Administrator   

Uszczelnianie połączeń blach nadwozi samochodowych

Niektórzy tylko zaginają blachy, bez ich klejenia – wszyscy natomiast stosują masę uszczelniającą nakładaną na takie połączenie blach

Strona 1 z 5

Nadwozie samochodu zbudowane jest z blach łączonych ze sobą na zakładkę i zgrzewanych punktowo – to większość w nowoczesnych nadwoziach. Stosowane są także inne połączenia, np. spawanie lub lutowanie laserowe, klejenie czy nitowanie, ale są to połączenia jednostkowe w określonych przez producenta miejscach. W dalszym ciągu łączenia zgrzewane na zakładkę stanowią podstawę w budowie nadwozi.

W takich połączeniach występuje tzw. zjawisko korozji szczelinowej. Jest to proces, którego nie można uniknąć, ale można go spowolnić. W tym celu stosowane są blachy ocynkowane, uszczelnianie połączeń blach masami oraz zabezpieczanie profili zamkniętych preparatami woskowymi.
Uszczelnianie połączeń blach z jednej strony nie dopuszcza do przedostawania się powietrza i kurzu z zewnątrz pojazdu do jego wnętrza, a z drugiej strony jest jednym z elementów zabezpieczenia antykorozyjnego. Dlatego jest to bardzo ważny element nadwozia, który podczas napraw blacharsko-lakierniczych nie może być pominięty. Nie wystarczy także tych połączeń pomazać jakąś przypadkową masą uszczelniającą – musi to być masa, którą można nałożyć w postaci wałka lub rozprowadzić pędzlem czy natrysnąć odpowiednią strukturę, która szybko się utwardza, daje się lakierować czy nawet szlifować. Konieczne jest zatem poznanie rodzajów stosowanych mas, ich właściwości, miejsc aplikacji, sposobów nałożenia, odpowiednich narzędzi i ćwiczenie, ćwiczenie i jeszcze raz ćwiczenie.
Jeśli nie posiada się umiejętności nakładania mas, czas zaoszczędzony dzięki stosowaniu nowych materiałów i nowoczesnych technologii lakierowania traci się już na wstępie, przy nakładaniu masy uszczelniającej. Co z tego, że lakiernik nałoży piękną warstwę lakieru, jeśli po 2-3 miesiącach klient wróci do warsztatu z reklamacją, że lakier pęka i wychodzi spod niego jakiś czerwonawy osad. Cała misterna robota oraz zadowolenie z niej w jednej sekundzie pryska jak bańka mydlana. Jak do tego dołoży się niepotrzebne zdenerwowanie po rozmowie z klientem oraz poświęcony czas i materiały na poprawki, to czy nie lepiej było wcześniej zastosować dobry materiał i poświęcić trochę czasu na nauczenie się, jak z niego korzystać?
Na temat mas uszczelniających pisałem już wielokrotnie i tak naprawdę niewiele się w tym temacie zmieniło, również jeśli chodzi o masy natryskowe. Nie zmieniło się także prawie nic w serwisach naprawczych, które w dalszym ciągu traktują uszczelnianie jak coś, co musi być, ale nieważne czym i jak.
Dlatego chciałbym przypomnieć, a może także i przekazać młodym adeptom sztuki lakierowania, czym i w jaki sposób uszczelniać połączenia blach nadwozi samochodowych podczas napraw blacharsko-lakierniczych.
Uszczelnianie połączeń blach nadwozia można podzielić na dwa obszary:

  • znajomość rodzaju zastosowanej masy: poliuretanowe (PUR) i silanowe (MS) oraz koniecznego narzędzia do jej aplikacji,
  • wiedzę na temat powierzchni, na którą dana masa jest nakładana. 

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Niektórzy tylko zaginają blachy, bez ich klejenia – wszyscy natomiast stosują masę uszczelniającą nakładaną na takie połączenie blach
Do odwzorowania fabrycznego ściegu potrzebna jest specjalna dysza skrzydełkowa
W obecnie produkowanych samochodach panuje moda na układanie ściegów uszczelniających o strukturze „łuski”
Bez zastosowania specjalnego pistoletu natryskowego i odpowiedniej dyszy struktura „łuski” jest trudna do osiągnięcia
Bez zastosowania specjalnego pistoletu natryskowego i odpowiedniej dyszy struktura „łuski” jest trudna do osiągnięciapołączeń blach nadwozi samochodowych
Uszczelnianie strukturalne połączeń zakładkowych
Najczęściej stosowane struktury nakładane masą na bazie MS do uszczelniania blach karoseryjnych: masa uszczelniająca w postaci wałka, która może być także rozprowadzona pędzlem; masa w postaci wąskiego „baranka”; masa uszczelniająca w postaci „baranka” na dużej powierzchni
Coraz częściej na nowych pojazdach pojawiają się także ściegi o strukturze „łuski” wprowadzone do uszczelniania połączeń zakładkowych
Można również spotkać się ze ściegami o strukturze pędzla...
...oraz ze ściegami w postaci wałka
Przykładowa struktura „łuski” wykonana za pomocą pędzla (a) lub zastosowanie wszystkich możliwych ściegów przy wymianie jednego elementu (b). Nie wygląda to estetycznie i nie przypomina fabrycznych struktur (c), ale jest schowane pod zderzakiem i co najważniejsze – będzie skuteczne
Przykładowa struktura „łuski” wykonana za pomocą pędzla (a) lub zastosowanie wszystkich możliwych ściegów przy wymianie jednego elementu (b). Nie wygląda to estetycznie i nie przypomina fabrycznych struktur (c), ale jest schowane pod zderzakiem i co najważniejsze – będzie skuteczne

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony