Niektórzy tylko zaginają blachy, bez ich klejenia – wszyscy natomiast stosują masę uszczelniającą nakładaną na takie połączenie blach
c) Uszczelnianie połączeń blach poszycia bocznego
Połączenia blach poszycia zewnętrznego w samochodach dostawczych, tak jak inne połączenia blach nadwozia, muszą być uszczelnione. Są to szczególne uszczelnienia, nie tylko ze względu na ich przeznaczenie, bo bez nich kurz, woda i wiatr przedostawałyby się do wnętrza pojazdu, ale także na ich znaczenie dekoracyjne – nakładane są na elementy zewnętrzne. Nałożone ściegi masy uszczelniającej nie zawsze są lakierowane i dzielą duże płaszczyzny blach na dwie czy trzy części.
Najważniejszym punktem technologii jest oczywiście nałożenie ściegu masy o odpowiednim kształcie: wypukłym, wklęsłym lub płaskim. Taki ścieg można nałożyć, odpowiednio przycinając dyszę i używając pneumatycznego wyciskacza. Niestety jest to bardzo trudne i wymaga wielu ćwiczeń. Wygodniej i łatwiej wykonać taki ścieg za pomocą przygotowanego wcześniej szablonu, którym przesuwa się po nałożonym ściegu kleju wzdłuż stabilnie zamocowanej prowadnicy (fot. 13).
Żeby nakładać masę uszczelniającą „tak jak w fabryce” nie wystarczy tylko wiedzieć, jak, gdzie i czym. Konieczne jest ćwiczenie swoich umiejętności i zdobywanie nowych doświadczeń, bo to ćwiczenie czyni mistrza.
Wiesław Wielgołaski
Komentarze (0)