Klimatyzacja

Klimatyzacja

ponad rok temu  25.01.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Układ klimatyzacji i ogrzewania w pojazdach hybrydowych i elektrycznych
Strona 3 z 3

Czujniki ciśnienia
Bez użycia testera diagnostycznego mogą być trudne do sprawdzenia. W układzie jest tylko po jednym porcie serwisowym niskiego i wysokiego ciśnienia, dlatego nie można uzyskać dokładnego odczytu z określonych czujników.

Skraplacz
Należy go regularnie sprawdzać pod kątem zabrudzeń i uszkodzeń powierzchni wymiany ciepła. Pamiętaj, że jeśli skraplacz nie odprowadza ciepła, czynnik chłodniczy nie zamieni się w ciecz, a zatem nie nastąpi chłodzenie ani ogrzewanie w kabinie. Oprócz kodów błędów zarejestrowanych przez jednostkę sterującą układu, niewłaściwe parametry pracy spowodowane nieprawidłowym działaniem skraplacza mogą prowadzić do poważnego uszkodzenia sprężarki klimatyzacji.

Skraplacz ogrzewania kabiny
Ten wymiennik ciepła wspiera funkcję skraplacza w układzie pompy ciepła i odbiera albo pochłania ciepło. Zamontowany jest w przedziale pasażerskim blisko parownika, pod deską rozdzielczą, dzięki czemu jest dobrze chroniony przed uszkodzeniami. Warto jednak upewnić się, że nic nie blokuje przepływu powietrza i sprawdzić, czy klapy kontrolujące przepływ powietrza działają prawidłowo.

Elektryczna sprężarka klimatyzacji
W pojazdach z napędem elektrycznym lub hybrydowym z układem pompy ciepła montowana jest sprężarka elektryczna wysokiego napięcia. Jak w każdym innym układzie klimatyzacji, jest jego sercem, a tym samym jej żywotność ma kluczowe znaczenie dla działania całego układu. Należy wspomnieć, że sprężarki te są wytrzymałymi konstrukcjami o budowie spiralnej (ang. scroll), napędzanymi silnikami elektrycznymi. Większość z nich wymaga zastosowania oleju, który nie przewodzi prądu elektrycznego.

Jak w przypadku każdego innego urządzenia elektrycznego, działanie sprężarki zależy od sygnału prądowego, który należy zdiagnozować. Aby to zrobić, zaleca się korzystanie z oscyloskopu wraz z diagnostyką testerem OBD oraz weryfikacją sygnałów wejściowych. Wewnętrzna czystość układu ma kluczowe znaczenie dla długiej i bezawaryjnej pracy sprężarki spiralnej.

Motoryzacja się zmienia – uczymy się przez całe życie
Pojazdy hybrydowe i elektryczne wkrótce trafią na przeglądy serwisowe oraz naprawy klimatyzacji do niezależnych warsztatów samochodowych. Przygotowanie się i umiejętność naprawy takich układów będą kluczowe dla rozwoju warsztatu specjalizującego się w naprawach klimatyzacji samochodowej.
Nissens publikuje wiele materiałów edukacyjnych dotyczących układów klimatyzacji w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, między innymi poradnik jak płukać układ pompy ciepła lub jak wymienić wysokonapięciową sprężarkę klimatyzacji. Będziemy kontynuować tworzenie kolejnych materiałów technicznych związanych z tą tematyką. Aby uzyskać znacznie więcej informacji oraz materiałów technicznych, zapraszamy do odwiedzenia naszego portalu Nissens eXperts pod adresem www.nissens.com/experts.

GALERIA ZDJĘĆ

Układ pompy ciepła jest znacznie bardziej zaawansowany niż typowy układ klimatyzacji. Zanim rozpoczniesz prace serwisowe, upewnij się, że masz wystarczającą wiedzę na jego temat i znasz rozmieszczenie jego kluczowych podzespołów oraz ich funkcje
Weryfikacja wydajności układu należy do podstawowych czynności serwisowych. Poświęć trochę czasu na dokładne sprawdzenie wydajności każdego z trybów ogrzewania i chłodzenia
Istnieją parametry czynnika chłodniczego, które mogą wiele powiedzieć o stanie układu. Zawsze warto sprawdzić temperaturę elementów układu oraz przeprowadzić diagnostykę ciśnieniową
Dokładnie zapoznaj się i przestrzegaj procedur bezpieczeństwa dla danego pojazdu. Pomoże to uniknąć porażenia prądem, obrażeń ciała i poważnych uszkodzeń układu
Wysokociśnieniowe pompy ciepła pracujące z czynnikiem R744 (CO2) będą coraz częściej spotykane w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. Serwisowanie tych układów wymaga m.in. dedykowanej stacji serwisowej i narzędzi
W układach pomp ciepła jest wiele zaworów elektromagnetycznych. Sprawdź je pod kątem sygnałów wejściowych i prądów, które sterują ich pracą. W razie potrzeby przepłucz je lub wymień na nowe
Jednym z głównych elementów, który należy sprawdzić, jest stan głównego skraplacza
Skraplacz ogrzewania kabiny jest mniej narażony na zabrudzenia i uszkodzenia mechaniczne, ponieważ jest umiejscowiony w module HVAC. Upewnij się, że w urządzeniu nie ma ograniczeń przepływu powietrza
Wysokonapięciowa elektryczna sprężarka klimatyzacji wymaga specjalnego oleju. Podczas diagnozowania, poza inspekcją wizualną, odsłuchową oraz za pomocą testera diagnostycznego OBD, warto również uwzględnić badanie sygnałów wejściowych

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony