Klimatyzacja

Klimatyzacja

3 miesiące temu  05.08.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Wadliwy zawór rozprężny klimatyzacji. Wpływ na pracę systemu i trwałość sprężarki
Strona 2 z 2

Poważna awaria sprężarki klimatyzacji, zatarcie. Nieprawidłowe smarowanie spowodowane przegrzaniem, rozcieńczeniem oleju lub nadmiernym zanieczyszczeniem. Wszystko można powiązać z wadliwym TXV.

Można uniknąć wielu poważnych uszkodzeń sprężarki sprawdzając zawór rozprężny podczas diagnostyki układu klimatyzacji. Należy zwrócić uwagę na zawór rozprężny, gdy miało miejsce zatarcie oryginalnej sprężarki i nastąpi jej wymiana. 

Specjaliści w serwisowaniu układów klimatyzacji rekomendują: 

• Należy zapoznać się z konstrukcją układu klimatyzacji przed jego diagnostyką, aby ustalić potencjalną awarię zaworu rozprężnego. Istniej wiele rozwiązań konstrukcyjnych układu klimatyzacji a objawy awarii mogą się różnić w zależności od typu sprężarki, ilości czujników ciśnienia oraz układu sterującego.

• Należy przeprowadzić rozszerzoną diagnostykę układu. Diagnostyka ciśnieniowa układu za pomocną manometrów może ujawnić najbardziej typowe problemy z zaworem rozprężnym. Sugerowane jest porównanie ciśnień w układzie z plakatem serwisowym Nissens nt. diagnostyki ciśnieniowej układu klimatyzacji.

• Przegrzanie zmierzone na wyjściu z parownika pozwoli ustalić czy zawór i system pracują optymalnie. Należy zmierzyć temperaturę na wyjściu z parownika oraz ciśnienie po stronie niskiego ciśnienia w układzie (LP).Należy odnieść zmierzone ciśnienie do temperatury nasycenia danego czynnika używając wykresu ciśnienie-temperatura (P-T). Odejmując te dwie wartości temperatur otrzymuje się wartość przegrzania czynnika.

• Przy wymianie sprężarki klimatyzacji, wraz z innymi częściami zamiennymi należy wymienić także zawór rozprężny. Zawór TXV stanowi relatywnie niski koszt, jednakże pozwoli to uchronić układ klimatyzacji od poważnych awarii. Należy zawsze wymieniać zawór rozprężny, gdy odnotowano zanieczyszczenia w układzie lub gdy sprężarka uległa zatarciu lub przegrzaniu. 

• Należy pamiętać, aby płukać układ klimatyzacji przed montażem nowej sprężarki oraz przed założeniem nowego zaworu rozprężnego. Należy się upewnić, że w układzie nie ma zanieczyszczeń stałych, wilgoci oraz cieczy płuczącej układ. W przypadku chłodnicy klimatyzacji wykonanej w technologii rurek z mikrokanałami (ang. microtube) należy ją wymienić na nową, gdyż niemożliwe jest jej prawidłowe wypłukanie. 

• Test szczelności za pomocą azotu oraz wykonana i utrzymana przez długi czas próżnia w układzie są obowiązkowe przed nabiciem układu, gdyż eliminują wilgoć z układu. 

Niniejsza seria artykułów technicznych została napisana na podstawie doświadczeń specjalistów od układów klimatyzacji z wieloletnim doświadczeniem, inżynierów jakości firmy Nissens oraz trenerów technicznych, zaangażowanych w dzielenie się najlepszymi praktykami w zakresie usług klimatyzacji.

Zawory rozprężne w autach hybrydowych i elektrycznych 

Wiele pojazdów nowej generacji wykorzystuje zaawansowane systemy HVAC oparte na rozwiązaniach pomp ciepła z kilkoma zaworami sterowanymi elektrycznie, zarządzającymi pracą systemu w różnych trybach. Aby uzyskać optymalną pracę układu klimatyzacji, zawór TXV jest sterowany sygnałem elektrycznym, a jego dysza ma kształt klina, przez co umożliwia bezstopniową regulację przepływu czynnika w zakresie od 0 – 100%. 

Więcej informacji technicznych oraz danych kontaktowych można znaleźć na naszej stronie internetowej www.nissens.com

Zachęcamy do zapoznania się z poradami Nissens na witrynie https://support.nissens.com/ , gdzie znajduje się wiele materiałów technicznych, porad oraz filmów instruktażowych.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony