Olej to element konstrukcyjny silnika. Jest dopasowany do określonych parametrów pracy pampy oleju, luzów montażowych, wysilenia i zastosowanych systemów oczyszczania spalin. Właśnie dlatego, niezależnie od przebiegu, w silniku zawsze powinien się znajdować olej do niego dedykowany przez producenta pojazdu.
Zmiana środka smarnego na gorszy np. o znacznie większej lepkości może przyczynić się do lawinowego pogorszenia stanu technicznego silnika.
Dlaczego?
Po pierwsze dlatego, że olej 10W40 i 15W40 są oparte o bazy mineralne i mają znacznie mniejszą odporność na ścinanie, mniejszy indeks lepkości i niższą temperaturę wrzenia. Co gorsza, dużo szybciej tracą swoje zdolności myjące i dyspergujące. Ten fakt przyczynia się do szybkiego zanieczyszczenia wnętrza silnika. Oczywiście, problemem jest ich zbyt duża lepkość, która szczególnie w zimne dni może doprowadzić do utraty smarowania. Po prostu olej będzie zbyt lepki, aby mógł na czas dotrzeć do newralgicznych miejsc mocno obciążonego silnika.
Zanim zdecydujesz o zmianie oleju na tańszy - dobrze sprawdź silnik
W praktyce bardzo często okazuje się, że silnik, który dymi, pracuje głośno, spala olej, wcale nie musi być mocno wyeksploatowany. Objawy, które z pozoru na to wskazują, mogą być mylące.
Sposób na nadmierne dymienie i spadek kompresji
Dymienie i spadek kompresji to objawy, które bardzo często są kwalifikowane jako poważna usterka. W praktyce nawet po 300.000 kilometrach wymiary tulei cylindrowych i wału korbowego mogą mieścić się w tolerancji wymiarowej nowego silnika!
W sytuacji, kiedy takie zabiegi nie pomogą, można zaaplikować do silnika preparat Liqui Moly Oil Additive nr 8342. To środek, który ma za zadanie „zregenerować” silnik poprzez mechaniczne uzupełnienie rys i wżerów na tulejach cylindrowych i czopach wału korbowego. Co ważne preparat na bazie dwusiarczku molibdenu nie zwiększa lepkości oleju, a jego działanie zwiększa ciśnienie oleju kompresję silnika.
Drastyczna zmiana lepkości oleju to już krok ostateczny i można o nim pomyśleć w przypadku kiedy wszystkie powyższe sposoby nie dały rezultatu. Oczywiście w takiej sytacji nie należy od razu stosować olejów 10W40 lub 15W40. W przypadku olejów 5W30 należy przejść na olej 5W30 o większym współczynniku HTHS lub olej 5W40.
Więcej na ten temat na stronach Liqui Moly Polska.
Piotr Mering
kierownik marketingu Liqui Moly Polska
Komentarze (3)