Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  02.03.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Jaki olej wlać  do zużytego silnika?

Po pierwsze musimy się zastanowić co to właściwie oznacza, że silnik jest zużyty? Czy dymienie, utrata mocy, spalanie oleju i kultury pracy zawsze oznacza zużycie silnika?

Z definicji zużycie silnika oznacza:

- zużycie pierścieni tłokowych,
- zużycie tłoków,
- zużycie tulei cylindrowych,
- zużycie wału korbowego (rysy, i owal czopów)
- zużycie gniazd zaworowych,
- wyrobienie przylgni zaworowych,
- wyrobienie prowadnic zaworowych,

Takie usterki przyczynią się do utraty kompresji, spalania oleju i spadku ciśnienia oleju.

Zanim zdecydujesz o zmianie oleju na tańszy – dobrze sprawdź silnik.

W praktyce, bardzo często okazuje się, że silnik, który dymi, pracuje głośno, spala olej, wcale nie jest mocno wyeksploatowany. Objawy, które z pozoru na to wskazują, mogą być mylące.

Dymienie i spadek kompresji to objawy, które bardzo często są kwalifikowane jako poważna usterka. W praktyce nawet po 300 000 kilometrach wymiary tulei cylindrowych i wału korbowego mogą mieścić się w tolerancji wymiarowej nowego silnika!

Spalanie oleju częściej wynika z zapieczenia pierścieni tłokowych lub degradacji uszczelniaczy trzonków zaworowych. Dokładna diagnostyka wymaga demontażu silnika, ale w takiej sytuacji warto przeprowadzić choćby „próbę olejową „. W przypadku zdiagnozowania pogorszenia parametrów pierścieni tłokowych, warto wypłukać silnik środkiem Liqui Moly Engine Flush nr 2640.

Dzięki rozpuszczeniu osadów na pierścieniach tłokowych w silniku wzrośnie kompresja a co tym idzie i   moc. Taka jednostka ma mniejszą tendencję do dymienia i ciszej pracuje. 

W przypadku problemów z uszczelniaczami zaworów można wymienić je na nowe lub zastosować preparat Liqui Moly Stop wyciekom oleju nr 2671.

No dobrze ale co zrobić, gdy silnik jednak ...jest zużyty?

W przypadku gdy silnik faktycznie jest zużyty, możemy go wyremontować, ale to w przypadku tańszych i starszych samochodów jest nieuzasadnione ekonomiczne.

W takim wypadku możemy zrobić dwie rzeczy:

1. Spróbować zmienić lekkość oleju na większą.
2. Dodać modyfikator oleju. 

Warto zaznaczyć, że nadmierna zmiana lepkości może spowodować problemy ze smarowaniem w zimne dni i brak filtracji  oleju jako że cały środek smarny będzie przepływać z pominięciem medium filtracyjnego (wzrost ciśnienia może spowodować otwarcie zaworu bocznikowego w filtrze)

Dlatego najprościej i najbezpieczniej jest wlać do oleju o fabrycznych specyfikacjach i lepkości  dodatek do zwiększania lepkości Liqui Moly Visco Stabil.

Dzięki temu zabiegowi w bezpieczny sposób zwiększymy ciśnienie oleju i kompresję.

Drugim sposobem poprawy kultury pracy silnika jest  dodatek z dwusiarczkiem molibdenu MoS2 Liqui Moly Visco Stabil.

Dodatek do oleju silnikowego z dwusiarczkiem molibdenu (MoS2) nie zwiększa lepkości oleju. Jego działanie polega na tym, że substancja tego dodatku wypełnia rysy i wżery w silniku. Dzięki tej właściwości silnik ma większą kompresję i ciśnienie oleju.

Oprócz zniwelowania wewnętrznych nieszczelności dwusiarczek  zawarty w preparacie tworzy na powierzchniach podlegających tarciu wysokiej jakości film olejowy, poprawia właściwości smarne i zapewnia dużą odporność na ścinanie. Te właściwości preparatu tłumią hałas wyeksploatowanego silnika. 

Należy pamiętać że w przypadku faktycznego zużycia silnika możemy tylko maskować objawy, ale w przypadku starszych pojazdów takie działanie ma sens. 

Dzięki Liqui Moly Oil Addive zwiększymy osiągi silnika, spowolnimy  jego zużycie i zmniejszymy koszty eksploatacji.

Piotr Mering
kierownik marketingu Liqui Moly Polska

Tagi: Liqui Moly,

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony