ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

2 miesiące temu  16.05.2019, ~ Administrator   

Rodzaje olejów silnikowych – czym kierować się przy wyborze?

Obecnie producenci najwięcej uwagi poświęcają olejom syntetycznym, czego efektem są produkty o lepszych właściwościach niż ich naturalne odpowiedniki

Strona 1 z 2

Olej silnikowy jest jednym z kluczowych mediów decydujących o stanie technicznym jednostki napędowej. Odpowiada nie tylko za prawidłowe smarowanie silnika, ale także za utrzymywanie go w czystości, a nawet za chłodzenie. Dlatego warto o olejach wiedzieć trochę więcej. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele różnych środków smarnych, spośród których kierowcy mogą wybrać ten najlepiej pasujący do silnika ich auta. 

Olej syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny?

Najczęściej stosowany podział olejów silnikowych wyodrębnia produkty mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. To co je odróżnia, to tzw. olej bazowy, który stanowi od 75 do 90% produktu – w zależności od formulacji. Obecnie producenci najwięcej uwagi poświęcają olejom syntetycznym, czego efektem są produkty o lepszych właściwościach niż ich naturalne odpowiedniki. Wykorzystywane w ich produkcji syntetyczne bazy olejowe działają skuteczniej, ponieważ powstają dzięki wykorzystaniu zaawansowanych procesów chemicznych, w związku z czym ich struktura, a co za tym idzie – właściwości mogą być precyzyjnie określane. 

Oleje syntetyczne zapewniają najwyższą ochronę silnika, doskonale sprawdzają się zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach pracy. Przykładem tego typu produktów mogą być oleje Shell Helix Ultra. Dzięki opatentowanej przez Shell technologii PurePlus olej bazowy wykorzystywany w syntetycznych produktach Shell jest produkowany z gazu ziemnego, a nie jak do tej pory z ropy naftowej. Środki smarne oparte na olejach bazowych wytwarzanych w technologii Shell PurePlus są praktycznie pozbawione zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej. Co więcej, oleje Shell Helix Ultra zapewniają optymalną czystość silnika w stopniu zbliżonym do fabrycznej1, a także wysoką stabilność lepkości w wysokich temperaturach pracy, co pozwala utrzymać najwyższe parametry eksploatacyjne silnika.

– Oleje syntetyczne są stabilniejsze termicznie, mogą pracować w wyższej temperaturze i przy większych naciskach na smarowane powierzchnie niż produkty półsyntetyczne czy mineralne. W połączeniu z dodatkami myjącymi szybko i skutecznie docierają do wszystkich zanieczyszczonych miejsc w silniku, redukując osady. Wpływają także na zmniejszenie zużycia części silnika i oporów tarcia oraz wydłużają okres między wymianami oleju. W pełni syntetyczne oleje silnikowe, takie jak Shell Helix Ultra, szybciej docierają do kluczowych elementów jednostki napędowej, tworząc film smarny między jej ruchomymi częściami. Jest to szczególnie ważne podczas rozruchu, kiedy silnik jest najbardziej narażony na zużycie – tłumaczy Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 4

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (2)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Krystian 2 miesiąc temu spoko ten olej tylko nie mam pojecia czy bedzie on dobry do mojego silnika :D jak sie nie znam to leje to co mechanik poleci , musze poszukac jakiejs specyfikacji w moim aucie :D
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Sebek 1 miesiąc temu super sie zapowiada ta technologia :D mam nadzieje ze bedzie rozwijana :D przy nastepnej wymianie oleju spróbuje oleju OW :D
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony