ReklamaBilbord - textar 01.10-31.10 Kamila

Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

6 dni temu  07.10.2019, ~ Administrator   

Tryb Long life - fakty i mity
Strona 1 z 2

Olej silnikowy pełni wiele kluczowych funkcji w życiu silnika. Oczywiście przede wszystkim smaruje, ale również odbiera nadmiar temperatury, uszczelnia komorę spalania, zabezpiecza przed korozją i dba o czystość. Trwałość silnika jest pochodną jego wysilenia, warunków eksploatacji, jakości zastosowanych materiałów choć chyba największe znaczenie ma jakość i częstotliwość wymiany środka smarnego.

Fakt ten pozostaje w sprzeczności z rachunkiem ekonomicznym i coraz ostrzejszymi wymogami ekologów i zapewnieniami producentów pojazdów. Ci ostatni obiecują, że ich samochody spokojnie poradzą sobie beż świeżego oleju 30.000, a nawet 50.000 kilometrów. Wtórują im również ekolodzy, którzy cieszą się z ograniczania ilości materiałów eksploatacyjnych. Warunki eksploatacji też ulegają pogorszeniu. Średnie prędkości użytkowania samochodów w mieście cały czas spadają. Eksploatacja silnika na krótkich trasach i w korku przyczynia się do szybkiej degradacji środka smarnego.

Na domiar złego silniki są coraz bardziej wysilone. Downsizing został na chwilę zatrzymany, ale i tak każdy współcześnie wyprodukowany silnik legitymuje się średnio około 80 KM z litra pojemności. To nie wszystkie złe informacje bowiem powszechne zastosowanie filtrów cząstek stałych w większości produkowanych silników przyczynia się do ograniczenia ilości dodatków przeciw- z życiowych w oleju. To właśnie te substancje po spaleniu tworzą popiół, który skutecznie zatyka filtry znajdujące się w układzie wydechowym. Jednak ich brak w składzie oleju przyczynia się do szybszego zużywania łożysk silnika. Co wiecej, maleją statystyczne pojemności układu smarowania silników.

A chyba łatwo sobie wyobrazić, że mała ilość oleju po prostu szybciej się zużyje. A może zawierzyć komunikatom z komputera pokładowego?

Niestety systemy monitorujące jakość oleju nie są do końca miarodajne. W pierwszych wersjach zliczały tylko przebieg albo liczbę uruchomień silnika. Właśnie dlatego w starszych pojazdach wskazania komputera należy traktować z przymrużeniem oka. Dopiero nowsze rozwiązania są w stanie zebrać więcej danych poprzez pomiar czasu użytkowania oleju, monitoring temperatury oleju i płynu chłodzącego, ilość rozruchów silnika dla danej temperatury, pomiar temperatury zewnętrznej, poziom oleju i ilość cykli dopalania DPF. Oczywiście pozostaje otwarte pytanie jakie normy ilości zanieczyszczeń konstruktorzy uznali za akceptowalne. Reasumując olej ma coraz trudniejsze zadanie bowiem musi dłużej zachować swoje parametry i sprostać przy tym dużo większym obciążeniom i temperaturom. W takim razie kto ma rację, komu wierzyć- co, ile kilometrów powinno się wymieniać olej.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony