Z danych Głównego Inspektora Transportu Drogowego wynika, że w Polsce funkcjonuje 34 000 firm transportowych, a większość z nich stanowią małe przedsiębiorstwa posiadające średnio 6 pojazdów.
Z uwagi na to, że sektor jest mocno rozdrobniony, mniejszym graczom ciężko jest konkurować z dużymi przedsiębiorstwami. Małe firmy są znacznie bardziej wrażliwe na podnoszenie kosztów związanych z utrzymaniem pracowników oraz wszelkie zachwiania na rynku polskim i rynkach zagranicznych – komentuje Łukasz Włoch.
Główne wyzwania dla transportowców w 2019 roku:
-
Deficyt wykwalifikowanych kierowców zawodowych; braki kadrowe;
-
Wzrost stawek płac minimalnych, czyli podniesienie kosztów utrzymania pracownika;
-
Zaostrzenie przepisów i sankcji za ich nieprzestrzeganie;
-
Pakiet Mobilności – szczególnie kwestie związane z pracownikami delegowanymi;
-
Brexit – niepewny scenariusz porozumienia na linii UE i Wielka Brytania
-
Wzrost cen paliw oraz opłat drogowych;
-
Spełnianie norm związanych z emisją spalin;
-
Wdrożenie i właściwe użytkowanie inteligentnych tachografów.
1 https://raporty.spotdata.pl/ryzyka_2019
2 Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
3 Informacja o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju w 2018 r.
4 Biuletyn Statystyczny 12/2018 GUS
5 Polski Transport Hamowany Przez Unijne Przepisy i Rekordowe Długi – Ogólnopolski Raport KRD, lipiec 2018
6 Raport TransJobs.eu – Zarobki kierowców zawodowych w Polsce; https://www.transjobs.eu/Raport-TransJobs.eu-Zarobki-kierowcow-zawodowych-2018.pdf
7 https://pl.transinkasso.eu/aktualnosci/zadluzenie-firm-transportowych-w-2018/ (dostęp: 21.02.2019)
Komentarze (0)