Zainspirowani żartem Mariusza Pudzianowskiego o instalacji LPG w jego Lamborghini Murcielago LP 640, o którym pisaliśmy TUTAJ, postanowiliśmy przyjrzeć się tematowi gazowej konwersji w dużych lub nietypowych silnikach.
Czym z technicznego punktu widzenia różni się taka instalacja LPG do 6-litrowego silnika od tej standardowej, używanej np. w trzykrotnie mniejszych jednostkach?
W zależności od mocy silnika, system może różnić się wydajnością przepływu reduktora gazu oraz wydajnością przepływu wtryskiwaczy gazowych, częściej też w takich silnikach spotykamy systemy pomiarowe ciśnienia benzyny, co za tym idzie zachodzi konieczność zastosowania specjalnego emulatora wbudowanego w sterowniki z „wyższej półki".
- Spotykamy się z montażami w autach terenowych o dużej mocy jak np. Toyota Tundra, oldsmobilach czy autach hybrydowych. Przytoczę dwa inne montaże w wyjątkowych i nietypowych pojazdach. Obydwa montaże są dowodem, że instalację da się założyć niemal w każdym pojeździe oraz że jest ona bezpieczna. Nasza firma zamontowała w czołgu T-55 MERIDA innowacyjną instalację gazową stworzoną z myślą o pojazdach dostawczych i ciężarowych, autobusach oraz maszynach rolniczych i budowlanych napędzanych silnikami Diesla - opowiada w rozmowie z warsztat.pl Marcin Dziewiątkowski z działu wsparcia technicznego i rozwoju firmy AC S.A.
Instalacja ta została poddana testom na żwirowni i doskonale sprawdziła się w 46-tonowym czołgu T-55 o mocy 640 km oraz pojemności silnika 36 l. Firma wzbogaciła wojskowy pojazd o takie komponenty, jak: sterownik STAG Diesel dedykowany pojazdom z 8-cylindrowymi silnikami, dwa reduktory STAG R02, dwie listwy wtryskowe STAG AC W02 BFC oraz dwa 120-litrowe zbiorniki LPG.
LPG w driftowozie
Kolejny wskazany przez ekspertów STAG ciekawy przyład to BMW E-30 o mocy 460 kM, którym zawodnik STAG Rally Team, Daniel Duda, zdobył wicemistrzostwo w klasie PRO2 w klasyfikacji Driftingowych Mistrzostw Polski. Auto ma niewiele wspólnego ze standardowym autem, jednak przy doborze elementów instalacji autogaz warsztat zdecydował się na wykorzystanie seryjnych komponentów, które trafiają do samochodów „cywilnych”. W BMW zainstalowano sterownik STAG QMax 300-8 Plus, dwa reduktory STAG R01 250 i aż 8 wtryskiwaczy o zwiększonej mocy STAG AC W031 BFC. W instalacji uwzględniono również zestaw STAG AFR, czyli kontroler szerokopasmowej sondy Lambda, który umożliwia określenie składu mieszanki paliwowo-powietrznej zasilającej silnik spalinowy.
Hybryda LPG
Konwersji gazowej poddać można także samochody z napędem hybrydowym. Jednym z popularnych modeli w serwisach instalujących autogaz jest Toyota Auris Hybrid.
- Konwersja silnika spalinowego w hybrydzie na LPG nie różni się w szczególny sposób od aut wyposażonych tylko w silnik spalinowy. Koszty są podobne, oszczędności również. Należy spodziewać się standardowej różnicy w poziomie spalania LPG, czyli ok. 20% więcej w stosunku do benzyny - mówi Marcin Dziewiątkowski.
Komentarze (0)