Układ napędowy

Warto wiedzieć

8 godzin temu  04.07.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 8 minut

Nowy układ eHybrid 4MOTION
Strona 1 z 2

Volkswagen Samochody Dostawcze opracował nowy hybrydowy układ napędowy typu plug-in z napędem na cztery koła, który powstał dla modeli Multivan i California. Jak wygląda połączenie dwóch elektrycznych silników napędowych i nowo zaprojektowanej jednostki benzynowej TSI?

Multivan i California debiutują jako hybrydy typu plug-in z elektrycznym napędem na wszystkie koła. Przednia i tylna oś napędzana jest przez dwa osobne silniki elektryczne, zapewniając optymalne właściwości jezdne i trakcję. Dzięki pojemności baterii 19,7 kWh netto, funkcjom szybkiego ładowania i wysoce efektywnemu odzyskiwaniu energii, akumulator przez większość czasu utrzymuje poziom naładowania pozwalający na maksymalne wykorzystanie jego potencjału. Gdy akumulator jest w pełni naładowany, ekonomiczny napęd hybrydowy umożliwia przejechanie do 93 kilometrów wyłącznie na zasilaniu elektrycznym, w zależności od modelu. Sprawia to, że Multivan i California stają się idealnymi samochodami elektrycznymi na co dzień. 

W trybie elektrycznym Multivan i California mogą poruszać się z prędkością do 130 km/h (w trybie hybrydowym do 200 km/h). Samochody oferują cztery profile jazdy do wyboru: Eco, Comfort, Sport oraz Individual. Ze względu na wydajność, tylny silnik elektryczny zostaje sprzężony w razie potrzeby powyżej prędkości 65 km/h w profilach jazdy Eco i Comfort, w profilu jazdy Sport jest on sprzężony do 130 km/h, a w profilu Individual w zależności od ustawienia. Powyżej 130 km/h tylna oś zawsze pozostaje odłączona.

Multivan i California z nowym hybrydowym układem napędowym typu plug-in zawsze uruchamiają się w trybie elektrycznym, jeśli akumulator jest wystarczająco naładowany. Wyjątek stanowią ekstremalne temperatury ujemne. Układ hybrydowy został skonstruowany tak, aby najpierw wykorzystywał energię elektryczną pochodzącą z akumulatora wysokonapięciowego. W zależności od sytuacji na drodze i profilu jazdy, samochód napędzany jest przednim silnikiem elektrycznym (85 kW/110 KM) do prędkości 130 km/h, a w razie potrzeby także tylną jednostką (100 kW/136 KM). Powyżej prędkości 130 km/h tylna oś jest automatycznie odłączana od układu napędowego przez sprzęgło rozłączające, a tylny silnik elektryczny zostaje dezaktywowany, aby zminimalizować zużycie energii. 

Interakcja napędu konwencjonalnego i elektrycznego

Zaawansowany technologicznie turbodoładowany silnik benzynowy 1.5 TSI evo2 jest dodatkowo aktywowany przy prędkościach powyżej 130 km/h, jeśli używana jest funkcja kickdown lub gdy poziom naładowania akumulatora jest niewystarczający. Podczas silnego przyspieszania z funkcją kickdown, napęd elektryczny wspomaga silnik spalinowy.

W zakresie częściowego obciążenia silnik benzynowy wyłącza się tak często, jak to możliwe. Samochód porusza się wtedy bez wspomagania silnika lub korzysta wyłącznie z napędu elektrycznego. Interakcja ta odbywa się w pełni automatycznie i praktycznie niezauważalnie, z wyjątkiem pełnego przyspieszenia z użyciem funkcji kickdown, ponieważ sześciostopniowa skrzynia biegów redukuje wtedy przełożenia, zwiększając tym samym prędkość obrotową silnika. Nowe hybrydowe modele są również niezwykle ekonomiczne: w zależności od wyposażenia, wartości zużycia paliwa WLTP przy rozładowanym akumulatorze wynoszą od 7,5 do 8,1 l/100 km. W praktyce mogą być one znacznie niższe przy przewidującym stylu jazdy, ponieważ akumulator odzyskuje energię poprzez rekuperację, dzięki czemu układ napędowy może w miarę możliwości włączać elektryczne silniki napędowe.

Jazda z napędem na wszystkie koła

Rozdział mocy systemu eHybrid 4MOTION regulowany jest za pomocą elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (ESC) i dostosowuje się w zależności od sytuacji na drodze lub przyczepności na osiach. Oznacza to, że do 100% siły napędowej może być kierowane na przednią lub tylną oś. Elektryczny napęd na tylne koła jest również dostępny, gdy akumulator pozostaje rozładowany: moc wymagana dla elektrycznego silnika napędowego na tylnej osi jest wtedy automatycznie generowana przez jednostkę TSI i przedni silnik elektryczny, który w tym przypadku działa jako generator. Stały napęd na wszystkie koła jest aktywowany, gdy tylko kierowca przełączy się z trybu D na tryb sportowy S lub zmieni ustawienie ESC na Sport w indywidualnym profilu jazdy, na przykład podczas jazdy po śniegu lub mokrym kempingu. W tym przypadku tylna oś pozostaje włączona do prędkości 130 km/h.

W porównaniu z konwencjonalnym systemem napędu na wszystkie koła, którego napęd tylnej osi opiera się na mechanicznym połączeniu z silnikiem spalinowym poprzez wał napędowy, nowy inteligentny system może autonomicznie sterować elektryczną tylną osią pojazdu, podobnie jak w modelu ID. Buzz GTX. Funkcja ta pozwala na uzyskanie większej mocy i trakcji, a także bardziej dynamiczną kontrolę momentu obrotowego. Rozkład mocy napędzanej elektrycznie tylnej osi można idealnie dostosować, szczególnie na nieutwardzonych nawierzchniach i śniegu. Dzięki temu pojazd może być napędzany całkowicie przez tylną oś. W pojazdach z konwencjonalnym układem napędu na wszystkie koła jest to możliwe jedynie w wysoce zaawansowanych układach napędowych. Zrównoważony rozkład masy ma również pozytywny wpływ na trakcję. Wynika to z umiejscowienia akumulatora (pod przednimi siedzeniami), zbiornika paliwa (pod drugim rzędem siedzeń) i drugiego elektrycznego silnika napędowego zintegrowanego z tylną osią.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony