Nowe technologie

#HybrydaNaWarsztacie

2 dni temu  27.01.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 10 minut

MHEV plus - kolejna generacja napędu hybrydowego
Strona 3 z 3

Zastosowanie generatora zespołu napędowego oferuje również korzyści w zakresie dynamiki jazdy, ponieważ dodatkowy i natychmiast dostępny moment obrotowy oznacza, że pojazd może bardziej spontanicznie reagować na zmiany obciążenia i bardziej zwinnie przyspieszać na zakrętach. Rodzaj zmiany obciążenia jest również modulowany inaczej w trybach D i S, aby zapewnić bardziej komfortowe prowadzenie w trybie D i bardziej responsywne, dynamiczne prowadzenie w trybie S.

W 100-procentach na napędzie elektrycznym

Modele z napędem MHEV plus mogą również pracować wyłącznie na napędzie elektrycznym, na przykład gdy pojazd zbliża się do miasta, a następnie utrzymywać prędkość za pomocą PTG. Jeśli moc wymagana przez kierowcę lub tempomat adaptacyjny (ACC) przekroczy określoną wartość, silnik spalinowy uruchamia się i przejmuje napęd. Próg rozruchu zależy od aktualnego SoC akumulatora 48 V i prędkości pojazdu.

Jeśli bieżące SoC jest poniżej docelowego, silnik spalinowy włącza się wcześniej. Z jednej strony ma to na celu uniknięcie zużycia dodatkowej energii na jazdę elektryczną, a tym samym dalsze obniżenie SoC. Z drugiej strony, silnik spalinowy może ponownie zwiększyć SoC w razie potrzeby za pomocą zwiększonej mocy w połączeniu z BAS i PTG – innymi słowy, naładować akumulator. Nie dotyczy to manewrowania z napędem elektrycznym, pełzania w wolno poruszającym się ruchu lub parkowania, które można utrzymać przy znacznie niższym stanie naładowania.

Jeśli aktualna wartość SoC jest wyższa od docelowej wartości, silnik spalinowy włącza się później – gdy zapotrzebowanie na moc jest nieco wyższe. W ten sposób 48-woltowy akumulator rozładowuje się w kierunku docelowego SoC, dzięki czemu może wchłonąć wystarczającą ilość energii podczas przyszłych faz odzyskiwania energii. Wraz ze wzrostem prędkości pojazdu obniża się próg zapotrzebowania na moc z silnika spalinowego. W uproszczeniu oznacza to, że im wyższa prędkość, tym bardziej silnik spalinowy zasila samochód.

W połączeniu z paliwem, które znajduje się w zbiorniku, wzrost wydajności układu napędowego zauważalnie poprawia całkowity zasięg pojazdu. Sprawia to, że pojazdy wyposażone w technologię MHEV plus znacznie lepiej nadają się do podróży na długich dystansach i sprawiają, że są one znacznie wygodniejsze.

Fot. Audi

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony