Pojazdy użytkowe

Serwis Pojazdów Użytkowych

ponad rok temu  06.12.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Sprzęgło szarpie i głośno pracuje? [TEMAT MIESIĄCA]

Uszkodzenia układu wysprzęglania/na wale sprzęgłowym oraz te związane z siłownikiem sprzęgła – tym awariom przyjrzymy się w trzeciej części naszego poradnika poświęconego diagnozie uszkodzeń sprzęgła w pojazdach ciężarowych.

Wspólnie z ekspertami firmy Schaeffler zapraszamy do lektury poradnika skierowanego do mechaników i właścicieli warsztatów zajmujących się serwisem pojazdów użytkowych.

Serwis pojazdów użytkowych to w grudniu nasz temat miesiąca.

O uszkodzeniach związanych z tarczą sprzęgłową pisaliśmy TUTAJ. Przypadki związane z płytą dociskową i kołem zamachowym omawiamy TUTAJ. A dziś piszemy o uszkodzeniach układu wysprzęglania/na wale sprzęgłowym oraz tych związanych z siłownikiem sprzęgła.

Wyeksploatowana dźwignia sprzęgła
Przyczyna:

• Uszkodzony układ wysprzęglania
- Uszkodzona tuleja prowadząca
- Niewłaściwe podparcie łożyska oporowego
Efekt:
• Głośna praca
Rozwiązanie:
• Wymienić uszkodzone części

Łożysko oporowe zamontowane na uszkodzonej dźwigni
Przyczyna:

• Wyeksploatowana dźwignia sprzęgła
- Zużyte podparcie łożyska oporowego
- Wyeksploatowana tuleja prowadząca
Efekt:
• Głośna praca
Rozwiązanie:
• Sprawdzić układ wysprzęglania, wymienić uszkodzone podzespoły

Uszkodzony wał sprzęgłowy
Przyczyna:

• Niewłaściwe podparcie łożyska oporowego
Efekt:
• Sprzęgło szarpie
Rozwiązanie:
• Sprawdzić oś i dźwignię sprzęgła. Wymienić wał jeśli to konieczne
• Sprawdzić łożysko oporowe

Zużyty wieloklin wału sprzęgłowego
Przyczyna:

• Wieloklin nie był nasmarowany
- Tarcza blokuje się na wale powodując problem z rozłączaniem
Efekt:
• Sprzęgło szarpie
Rozwiązanie:
• Skontrolować wał sprzęgłowy i wymienić jeśli jest to konieczne
• Sprawdzić sprzęgło i wymienić jeśli to konieczne

Ślady wytarcia tulei łożyska oporowego
Przyczyna:

• Wyeksploatowana tuleja prowadząca
• Tuleja nie była nasmarowana lub została nasmarowana niewłaściwie
• Nierownomierne podparcie łożyska oporowego
Efekt:
• Sprzęgło szarpie
Rozwiązanie:
• Wymienić tuleję prowadzącą i łożysko oporowe
• Ustalić poprawne prowadzenie łożyska oporowego

Siłownik sprzęgła
Sprzęgło niepoprawnie rozłącza
Przyczyna:
• Układ sprzęgła nie został wyregulowany
• Układ sprzęgła został wyregulowany niepoprawnie
• Niepoprawne ustawienie trzpienia w siłowniku
Efekt:
• Sprzęgło szarpie
Rozwiązanie:
• Wyregulować układ sprzęgła zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu
• Ustawić trzpień siłownika we właściwej pozycji

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony