Pojazdy użytkowe

Serwis Pojazdów Użytkowych

ponad rok temu  05.12.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Usterki na płycie dociskowej i kole zamachowym

Kontynuujemy temat diagnozy uszkodzeń sprzęgła w pojazdach użytkowych. Należy przeprowadzić oględziny oraz podstawowe pomiary części w momencie kiedy są one jeszcze zamontowane oraz po ich demontażu. Stosując się do konkretnych zaleceń będzie można właściwie ocenić przyczynę uszkodzenia.

Wspólnie z ekspertami firmy Schaeffler zapraszamy do lektury poradnika skierowanego do mechaników i właścicieli warsztatów zajmujących się serwisem pojazdów użytkowych.

Sprzęgło nie rozłącza? Szarpie? Jest poślizg, a może pracuje głośno? Jest duża sztywność na pedale sprzęgła? To najczęściej występujące przypadki.

O uszkodzeniach związanych z tarczą sprzęgłową pisaliśmy TUTAJ. Dziś skupimy się na przypadkach związanych z płytą dociskową i kołem zamachowym.

Pęknięta płyta dociskowa
Przyczyna:

• Przegrzanie płyty na skutek permanentnego poślizgu sprzęgła
• Nieprawidłowa praca układu wysprzęglania
• Usterka siłownika sprzęgła
Efekt:
• Poślizg
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło i w razie konieczności koło zamachowe oraz siłownik

Pęknięte sprężyny styczne
Przyczyna:

• Luz w układzie przeniesienia napędu
• Błąd kierowcy
- Błąd wybierania biegu
- Niewłaściwie holowany pojazd
Efekt:
• Sprzęgło nie rozłącza
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło, sprawdzić układ przeniesienia napędu

Odkształcone/zdeformowane sprężyny styczne
Przyczyna:

• Luz w układzie przeniesienia napędu
• Błąd kierowcy
- Błąd wybierania biegu

- Niewłaściwie holowany pojazd
• Usterka transportowa/niewłaściwe składowanie
- Sprzęgło upadło przed montażem lub w jego trakcie
Efekt:
• Sprzęgło nie rozłącza
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło

Wypracowane końcówki sprężyny talerzowej
Przyczyna:

• Niewystarczające wstępne napięcie w układzie
Efekt:
• Sprzęgło się ślizga, hałasuje, nie rozłącza poprawnie
Rozwiązanie:
• Sprawdzić układ wysprzęglania (sprężynę wstępnego napięcia)

Docisk zaolejony lub zabrudzony smarem
Przyczyna:

• Zbyt duża ilość smaru
- Nadmiar smaru nie został usunięty
• Wyciek z uszczelniaczy wałow
Efekt:
• Poślizg
Rozwiązanie:
• Wyczyścić lub wymienić części jeśli konieczne

Pęknięte ucho płyty dociskowej
Przyczyna:

• Sprzęgło było upuszczone
• Uszkodzenie transportowe
Efekt:
• Sprzęgło nie rozłącza
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło

Ślady łagodnych przeciążeń termicznych, porysowana powierzchnia
Przyczyna:

• Termiczne przeciążenie spowodowane przez:
- Błąd kierowcy - utrzymywanie sprzęgła w ciągłym poślizgu
- Koło zamachowe nie było przetoczone/wymienione
Efekt:
• Sprzęgło szarpie
Rozwiązanie:
• Wymienić koło zamachowe i sprzęgło

Pęknięty pierścień obwodowy koła zamachowego
Przyczyna:

• Błąd montażu
- Układ niewycentrowany
- Śruby dokręcone nierownomiernie
Efekt:
• Sprzęgło nie rozłącza
Rozwiązanie:
• Wymienić koło zamachowe

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony