Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  18.02.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Benzynowe silniki Mazdy z technologią Skyactiv-G (cz. 2)

Rozmieszczenie sterownika jednostki napędowej w komorze silnika 2.0 16 V

Strona 2 z 2

Czujniki układu sterującego pracą silnika
Sensory układu sterującego odbierają sygnały i przesyłają je do sterownika jednostki napędowej, który wykorzystuje ich dane do kontrolowania pracy silnika. W skład dwudziestu pięciu sensorów wchodzą:
1. dwa sensory położenia przepustnicy wbudowane w zespół elektronicznej przepustnicy,
2. sensor temperatury nr 1 zasysanego powietrza zespolony z przepływomierzem powietrza,
3. przepływomierza powietrza z „gorącą warstwą”,
4. dwa sensory położenia pedału przyspieszenia,
5. sensor temperatury cieczy chodzącej (zabudowany obok termostatu),
6. sensor ciśnienia barometrycznego (wbudowany w sterownik jednostki napędowej),
7. sensor ciśnienia paliwa,
8. sensor spalania stukowego,
9. sensor mierzący prędkość obrotową wału korbowego,
10. sensor monitorujący położenie wałka rozrządu zaworów ssących,
11. sensor położenia wałka rozrządu zaworów wydechowych,
12. sensory jonów zintegrowane z cewkami zapłonowymi cylindrów nr 1, 2, 3 i 4,
13. sensor składu mieszanki tzw. A/F (z ang. Air/Fuel ratio) zabudowany w kolektorze wydechowym,
14. sonda lambda typu cyrkonowego,
15. sensor położenia dźwigni selektora wyboru trybu jazdy (występuje tylko z automatyczną skrzynią biegów),
16. sensor położenia pedału sprzęgła,
17. sensor położenia pedału hamulca,
18. sensor ciśnienia bezwzględnego, tzw. MAP sensor,
19. sensor temperatury zasysanego powietrza nr 2 (zintegrowany z MAP sensorem).

Procedury diagnozujące poszczególne sensory obejmują pomiary sygnałów zasilania, masy i rezystancji w określonych warunkach termicznych badanego czujnika, a można je przeprowadzić za pomocą miernika cyfrowego. Bardziej zaawansowane testy należy realizować z poziomu urządzenia diagnostycznego, wybierając pozycję odpowiadającą testom danego podzespołu.

Moduł elektronicznej przepustnicy (fot. 4) steruje jej ustawieniem za pośrednictwem silniczka elektrycznego. Wymiana danych ze sterownikiem jednostki napędowej jest przeprowadzana za pośrednictwem 6-stykowego złącza i styków nr 1, 3, 5 i 6. Zasilanie zespołu przepustnicy doprowadzone jest do niej przewodem koloru żółtego (5 V), masa przyporządkowana jest do przewodu koloru brązowego.
Sensor temperatury silnika jest rezystorem typu NTC, który cechuje właściwość, iż wraz ze wzrostem temperatury ośrodka (ciecz chłodząca) maleje jego rezystancja. Sprawny czujnik temperatury będzie miał następujące parametry: dla temperatury 200C rezystancja wynosi 2450 Ω, a w temperaturze 800C powinna osiągnąć wartość równą 318 Ω.

Kolejne podzespoły układu sterującego silnikiem Skyactiv-G zostaną opisane w trzeciej części artykułu.

Tekst i fot. Mariusz Leśniewski

Czytaj także:

Benzynowe silniki Mazdy z technologią Skyactiv-G

GALERIA ZDJĘĆ

Moduł elektronicznej przepustnicy
Fazy poszczególnych procedur w trakcie aktywacji trybu serwisowego elektrycznego hamulca postojowego
Zapalenie się żółtej kontrolki (P!) sygnalizuje aktywację trybu serwisowego elektrycznego hamulca postojowego

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ bankerbranch 2 miesiąc temu This is a thorough overview of the engine controller and its critical role in managing the drive unit. It’s fascinating how it integrates data from various sensors to ensure optimal engine performance. The emergency mode feature for the barometric pressure sensor is a smart design choice, allowing the engine to keep running even if the sensor fails. https://leveldevildash.com/...
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Zakonnik 1 ponad rok temu Temperatura silnika 800°C? To silnik rakietowy?
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony