Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

10 miesięcy temu  05.01.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Polskie oprogramowanie ma zmniejszyć spalanie o 1,5 litra

Bartosz Woźnikowski, dyrektor techniczny, TechTir

Opracowane przez polską firmę oprogramowanie umożliwia optymalizację parametrów pracy silnika spalinowego. Dzięki temu udaje się uzyskać znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i poprawę żywotności silnika.

Choć efekty są najbardziej widoczne w autach ciężarowych, to rozwiązanie może być stosowane również w osobówkach. Oprócz oszczędności na zasilaniu i serwisowaniu optymalizacja spalania przekłada się też na efekt środowiskowy.

– O około 1,5 l na 100 km zmniejszamy zużycie paliwa. Pozwala to na wygenerowanie znacznych oszczędności finansowych dla właściciela floty. Jeżeli samochód spala mniej o 1,5 l na 100 km, to biorąc pod uwagę średni samochód ciężarowy, który przemierza zarówno polskie, jak i europejskie drogi, to jest przeważnie rząd wielkości 10 tys. km. Przy takiej właśnie trasie oszczędność wynosi 150 l – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje Anna Dajka, dyrektor zarządzająca TechTIR.

Zmniejszenie zużycia paliwa jest osiągane poprzez optymalizację pracy silnika. Oprogramowanie TechTIR bada parametry i dostosowuje ustawienia komputera pokładowego tak, by spalanie było jak najbardziej efektywne. Odbywa się to w podobny sposób jak w przypadku chip tuningu.

– Robione jest to w sposób zupełnie bezinwazyjny. Nasza modyfikacja polega na tym, że wyciągamy 100 proc. danych ze sterownika silnika, patrzymy, jak ten silnik się układał, równoważył, jak wyglądało równoważenie się cylindrów. Potem idealnie dosuwamy suwaczki w tym oprogramowaniu, żeby było idealnie uszyte pod dany silnik. Dzięki temu uzyskujemy taki efekt, że paliwo, które jest doprowadzone do komory spalania, spala się niejako w 100 proc., choć ono się nigdy nie spali w 100 proc. Zbliżając się do tej wartości, mamy idealnie czysto na wydechu, a najwięcej energii dostarczyliśmy silnikowi – 

wyjaśnia Bartosz Woźnikowski, dyrektor techniczny TechTIR.

Mniejsze zużycie paliwa jest uzyskiwane z jednej strony przez maksymalizację sprawności silnika, a z drugiej – przez wymuszenie, by silnik pracował na jak najniższych obrotach z jak najlepiej dobraną dawką paliwa. Pozwala to obniżyć roboczą prędkość obrotową silnika, co oznacza mniejszą liczbę dawek mieszanki, które zawory muszą wstrzyknąć do komory spalania, by wykonał on tę samą pracę.

– Kiedy silnik pracuje z prędkością 1,1–1,2 tys. obrotów na minutę zamiast 1,5 tys., to tę samą dawkę paliwa wstrzykujemy nie 1,5 tys. razy na minutę, tylko 1,2 tys. razy na minutę, w związku z czym w trakcie trasy, którą auto przejeżdża, wychodzi nam tego paliwa dużo mniej – dodaje Bartosz Woźnikowski.

Dodatkową korzyścią, oprócz oszczędności związanych ze zmniejszeniem zużycia paliwa, jest też wydłużenie żywotności jednostki napędowej. Mniejsza prędkość obrotowa oznacza mniejsze tarcie w cylindrach, co znacznie oddala moment, w którym silnik będzie wymagał remontu.

źródło: Newseria Biznes

Komentarze (5)

dodaj komentarz
  • ~ Techtir 5 10 miesięcy temu Modyfikację które wykonujemy dla ciężarowych pojazdów transportowych nie robią z tych wozów „rakiet”. Czytałem w niektórych komentarzach o nie wiadomo jakich momentach i przeciążeniach. O tym, że dodając 20% paliwa wydarzy się to i tamto. Jeśli przykładowo w pojeździe marki SCANIA R450 zwiększylibyśmy czas otwarcia wtrysku o 20% jak pisał któryś z czytelników to możemy się spodziewać, że silnik tej Scanii będzie miał blisko 700 koni. Nasze zmiany to pojedyncze procenty. Zmieniamy wiele parametrów ale w odpowiedni sposób. Nie uzyskujemy przeciążeń, nie przegrzewamy silników. Rozwiązania, o których mowa są przetestowanymi i bezpiecznymi rozwiązaniami. Dziękuję wszystkim Państwu na uwagi i komentarze. Z wielu z nich na pewno wyciągnę wnioski. Zapraszam również zainteresowanych konstruktorów do kontaktu. Wierzę, że wspólnymi siłami będzie można jeszcze bardziej rozwinąć polską myśl techniczna. Z wyrazami szacunku, Bartosz Woźnikowski, Dyrektor Techniczny
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Techtir 4 10 miesięcy temu Trzy krotnie nasze rozwiązania brały udział w rajdzie Dakar. My również tam byliśmy. W zeszłym roku byliśmy w TOP10 Dakaru i zajęliśmy 9 miejsce oraz mieliśmy złoto ostatniego odcinka. W „Rallye du Maroc 2023” – olbrzymi rajd – uplasowaliśmy się na 3 miejscu z 2 złotymi medalami za odcinki. Jeden z naszych wozów z polsko – czeskim składem Bartłomiej Boba, Tomáš Vrátný, Jaromír Martinec w Pucharze Świata 2023 zajął 2 miejsce na świecie. Jesteśmy vice-mistrzami świata. Każde nasze rozwiązanie, obojętnie czy rajdowe czy szosowe, jest zawsze głęboko sprawdzane i przemyślane. Dokonaliśmy setki badan tych pojazdów na hamowniach podwoziowych. Wymontowaliśmy jeden z silników z pojazdu i robiliśmy badania takiego silnika na hamowni silnikowej w Brnie - University of Technology. Dokonaliśmy badań jakości spalin po naszych modyfikacjach i przed, przez zewnętrzy podmiot i jakość spalin ze względu na ekologię poprawiła się o ponad 15%. Drodzy Państwo – nie robimy tego od wczoraj.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Techtir 3 10 miesięcy temu Drodzy Państwo. Widzę, że moja wypowiedź zaprezentowana na łamach niniejszego serwisu wzbudziła wiele kontrowersji i komentarzy. Na wstępie chciałbym napisać, iż jest to tylko fragment mojej wypowiedzi. Nie jestem w stanie udzielić odpowiedzi na wszystkie komentarze ale pozwólcie Państwo, że w kilku zdaniach opowiem trochę i o sobie i o tym co wzbudziło tak wiele poruszeń. Zajmuję się pojazdami ciężarowymi blisko 19 lat w ramach firmy Techline – serwis elektroniki, oraz Techtir – modyfikacja oprogramowania. W przeciągu ostatnich dwóch lat dokonaliśmy ponad 2 tysiące modyfikacji dla pojazdów ciężarowych. Stworzyliśmy wspólnie z czeskim partnerem – firmą FESH FESH 3 pojazdy rajdowe biorące udział w największych rajdach świata. Pojazdy te wyposażone zostały w nasze oprogramowanie, w nasze sterowniki oraz część rozwiązań elektrycznych. Stworzyliśmy nawet własny, autorski sterownik i sposób sterowania turbiną. cd. w kolejnym komentarzu
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Ziut 2 10 miesięcy temuocena: 100%  "Mniejsza prędkość obrotowa oznacza mniejsze tarcie w cylindrach, co znacznie oddala moment, w którym silnik będzie wymagał remontu." Fizyka na nowo :D
    oceń komentarz 2 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ starszy46 1 10 miesięcy temuocena: 100%  Totalna bzdura. To nie jest tak jak napisano, że mniejsze obroty silnika przy tej samej dawce paliwa dadzą nam tą samą siłę napędową samochodu. Na pewno trzeba przy niższych obrotach wtrysnąć większą dawkę paliwa żeby osiągnąć tej sam moment napędowy na kołach (trzeba dla danej prędkości samochodu zastosować wyższy bieg), co powoduje znaczne przeciążenie przekładni. Taka większa dawka paliwa generuje większe siły w układzie korbowym silnika, co przy niskich obrotach silnika daje gorsze smarowanie panewek i innych części ruchomych. Ponadto większe naciski na gładź cylindrów zwiększają zużycie tej gładzi i powierzchni bocznej tłoków. Dla każdego silnika w zależności od budowy mamy jakąś optymalną prędkość obrotową silnika. Na pewno w samochodach osobowych nie będzie to 1,2 tyś obrotów. Takie obroty są dobre dla silników trakcyjnych, gdzie większa średnica panewek zapewniają szybsze powstanie klina smarnego który jest bezpośrednio związany z wzajemną szybkością smarowanych powierzchni.
    oceń komentarz 4 0 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony