Warto wiedzieć

Części i regeneracja

2 miesiące temu  08.03.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

UFI Filters wygrywa w Formule 1

Dziewięć z dziesięciu zespołów biorących udział w wyścigach Formuły 1 korzysta z systemów filtracji UFI Filters. Każdy taki bolid jest wyposażony w około piętnaście elementów filtrujących UFI, które pełnią istotne funkcje w układach paliwowym i smarowania, a także w systemie hybrydowym oraz w hydraulicznych układach hamowania, DRS i w układzie kierowniczym.

UFI Filters, międzynarodowa grupa wiodąca prym w dziedzinach filtracji, zarządzania termicznego i technologii wspierającej rozwój mobilności wodorowej, potwierdza pozycję czołowego producenta systemów filtracji, dostarczając je do bolidów dziewięciu z dziesięciu zespołów rywalizujących w sezonie 2024 Formuły 1, który rozpocznie się 2 marca od Grand Prix Bahrajnu. To prestiżowe wyróżnienie dla technologii opracowywanych przez Oddział High-Tech firmy UFI Filters, założony w 1999 r., oraz dla samej firmy, która od 1978 r. nieprzerwanie odnosi sukcesy w najważniejszych dziedzinach sportów motorowych.

W Formule 1 firma UFI Filters nie ogranicza się tylko do dostarczania zespołom filtrów oleju i paliwa oraz filtrów powietrza, złożoność budowy współczesnych bolidów wymaga nawet do piętnastu różnych elementów filtrujących, co składa się na łączną produkcję około 8 tys. filtrów rocznie.

Rozwiązania robione na miarę F1

W przypadku Formuły 1 każdy filtr jest dostosowany do potrzeb danego zespołu, ponieważ musi uwzględniać niestandardowe rozwiązania w zakresie rozmiarów i materiałów (w tym aluminium medycznego, włókna węglowego i tytanu). Projekty są wynikiem współpracy pomiędzy technikami Oddziału High-Tech firmy UFI Filters a poszczególnymi teamami. Często w trakcie sezonu zespoły proszą również o aktualizacje i modyfikacje filtrów, w związku ze zmianami wprowadzanymi w pojazdach.

Filtry silnikowe znajdują się we wlocie powietrza, w układach paliwowym i olejowym. Zaawansowane technologicznie filtry muszą nie tylko zatrzymywać pył i drobiny, ale wszelkie inne zanieczyszczenia, które mogą tworzyć się w paliwie używanym w Formule 1. Układ smarowania również wymaga odpowiedniej ochrony: oprócz głównego filtra, stosowane są również dodatkowe elementy filtrujące i kilka „filtrów ostatniej szansy”, które działają na pompach odzyskowych.

Filtry w układach hydraulicznych mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców. Ich obecność jest bardzo istotna w układach, które sterują napędem hydrodynamicznym, aktywują ruchome tylne skrzydło (DRS) i w układach hamulcowych.

System hybrydowy w bolidach wymaga akumulatora magazynującego energię, a jego temperatura musi pozostawać w optymalnym zakresie: do chłodzenia wykorzystywane są płyny dielektryczne, których filtracja jest gwarantowana przez UFI Filters.

Nie tylko Formuła 1

Firma UFI Filters posiada długie doświadczenie w sportach motorowych, zdobywane od drugiej połowy lat 70. Dziś systemy filtracji UFI Filters są stosowane nie tylko w Formule 1, ale także w wielu innych sportach motorowych. W World Endurance Championship (WEC) znajdują się one w samochodach Ferrari 499P, zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2023 roku, i w 296 GT3, a także w Lamborghini i w hipersamochodach marki Isotta Fraschini. UFI Filters dostarcza również wymiennik ciepła do przedniego elektrycznego napędu osi w Isotta Fraschini Tipo 6 LMH, zwiększający wydajność i niezawodność całego systemu. To kolejny przykład zaawansowanej technologii opracowanej przez firmę UFI Filters, która jest nie tylko liderem w systemach filtracji, ale także w dziedzinie zarządzania termicznego, odgrywającej coraz większą rolę ze względu na znaczenie chłodzenia e-osi.

Filtry UFI są również obecne we wszystkich bolidach Formuły 2 i IndyCar produkowanych przez Dallara. Z kolei w wyścigach motocyklowych UFI Filters jest dostawcą produktów dla MotoGP (dla Aprilii i KTM), Moto 2, Moto 3 i Superbike.

Fot. UFI Filters Group

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony