Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

4 miesiące temu  08.02.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 10 minut

Warsztat jako wytwórca odpadów. Ważne informacje praktyczne

Jak segregować odpady w warsztacie samochodowym? Prowadząc ilościową i jakościową ewidencję takich zgodnie z przyjętymi kodami odpadów

Strona 2 z 3

Segregacja odpadów zgodnie ze złożoną deklaracją, zgodność zawartości pojemników z zadeklarowanym rodzajem odpadów w nich gromadzonych, obecność pojemników i prawidłowość ich oznaczenia, posiadanie umów na wywóz nieczystości płynnych oraz na odbiór odpadów komunalnych z racji prowadzenia działalności gospodarczej – na to przede wszystkim zwracają uwagę funkcjonariusze podczas kontroli warsztatów samochodowych. A nowe przepisy znacząco zwiększają uprawnienia inspekcji. Przykładowo inspektorzy Działu Zwalczania Przestępczości Środowiskowej coraz powszechniej wykorzystują do tego techniki rejestracji audio i wideo z użyciem dronów. Ma to poprawić skuteczność eliminowania szarej strefy, szczególnie w obszarze gospodarki odpadami.

Wracając do zasygnalizowanej przez środowisko recyklerów problematyki. Zgodnie z art. 194 ustawy o odpadach zbieranie odpadów bez wymaganego zezwolenia zagrożone jest administracyjną karą pieniężną w wysokości od 1000 zł do 1 000 000 zł. Magazynowanie odpadów jest prowadzone wyłącznie w ramach wytwarzania, zbierania lub przetwarzania odpadów – w tym ostatnim przypadku np. w stacjach demontażu pojazdów. Magazynowanie odpadów odbywa się zgodnie z wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi, w szczególności w sposób uwzględniający właściwości chemiczne i fizyczne odpadów (ust. 7).
Odpady, z wyjątkiem odpadów przeznaczonych do składowania, mogą być magazynowane, jeżeli konieczność magazynowania wynika z procesów technologicznych lub organizacyjnych i nie przekracza terminów uzasadnionych zastosowaniem tych procesów, nie dłużej jednak niż przez 3 lata. Odpady przeznaczone do składowania mogą być magazynowane wyłącznie w celu zebrania odpowiedniej ilości do transportu na składowisko odpadów, nie dłużej jednak niż przez rok. I tu uwaga! Pkt 6: okresy magazynowania odpadów, o których mowa w ust. 4 i 5, są liczone łącznie dla wszystkich kolejnych posiadaczy odpadów.

W czym problem?
Jedno to spadek liczby pojazdów poddawanych demontażowi. Drugie to rosnący stopień skomplikowania operacji. Odnotujmy jedną z propozycji (komunikat z 23 stycznia 2023 roku, Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów FORS) zmian w ustawie o odpadach o charakterze deregulacyjnym. FORS argumentuje zasadność zmiany sposobu obliczania okresu magazynowania odpadów (art. 25 ust. 6 ustawy o odpadach). Otóż zgodnie z obowiązującymi przepisami okresy magazynowania odpadów liczone są łącznie dla wszystkich kolejnych ich posiadaczy. Zatem posiadacz odpadów musi uwzględnić czas magazynowania odpadu przez jego poprzedników.

– W praktyce jest to w zasadzie niemożliwe do zweryfikowania – można się opierać wyłącznie na oświadczeniu przekazującego odpad. Poza tym istnieje spora grupa odpadów, które traktowane są jako towar i mają określoną wartość rynkową. Zatem ograniczenia czasowe magazynowania odpadów – zwłaszcza te wynikające z czasu magazynowania przez poprzednich posiadaczy (na co nie ma się absolutnie żadnego wpływu) – stanowią barierę w racjonalnym obrocie odpadami – dowodzi FORS. „Przynajmniej w przypadku odpadów nieproblematycznych, które przedstawiają określoną wartość rynkową i nie ma ryzyka ich porzucenia (np. odpady złomu) uzasadniona jest zmiana sposobu liczenia okresów magazynowania odpadów tak, aby uwzględniany był czas magazynowania wyłącznie u danego posiadacza”, czytamy w komunikacie.

Owa trudność wynikać ma też z tego, że odpady niejednokrotnie przechodzą przez ręce kilku posiadaczy, zanim trafią do ostatecznego zagospodarowania, i nie sposób sobie wyobrazić, jak odbierający odpady miałby kontrolować czas ich magazynowania przez poprzednich posiadaczy. Dlaczego jeszcze przyjęte regulacje dotyczące sumowania okresów posiadania u poszczególnych posiadaczy są... kompletną fikcją? Otóż istnieje spora grupa odpadów, które traktowane są jako towar i mają określoną wartość rynkową. A taką na pewno ma złom samochodowy.

Wymieniasz płyny eksploatacyjne? Naprawiasz karoserie samochodowe? Znowelizowana ustawa o Inspekcji Ochrony Środowiska dała nie tylko nowoczesny oręż w ramach działań rozpoznawczych (wspomniane użycie bezzałogowego statku powietrznego – drona). Przy wykonywaniu czynności kontrolnych organy te współdziałają i mogą korzystać z pomocy innych organów, w tym m.in. Policji, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, urzędów nadzoru górniczego, a nawet Krajowej Administracji Skarbowej. W zależności od rodzaju przestępstwa, wykroczenia czy występującego zagrożenia, kary wahać się będą od 5 tys. do 1 mln zł. Jednocześnie należy pamiętać, że uniemożliwienie lub utrudnienie przez przedsiębiorcę przeprowadzenia kontroli zagrożone jest karą pieniężną w wysokości od 10 tys. do 100 tys. zł bądź karą pozbawienia wolności do lat 3.

Błędy przy prowadzeniu ewidencji odpadów w systemie BDO

Do najczęściej spotykanych kontroli organów ochrony środowiska należą te z zakresu gospodarowania odpadami, korzystania z wód czy emisji gazów i pyłów. Z danych Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ) wynika, że w 2021 r. przeprowadzono ponad 40 tys. kontroli, w wyniku których stwierdzono blisko 11 tys. naruszeń przepisów ochrony środowiska. Efektem tych działań było zastosowanie ponad 25,3 tys. sankcji i działań pokontrolnych, z czego 2,5 tys. stanowiły decyzje o karach i dodatkowych opłatach. Jak już wiemy, w tym roku kontroli ma być więcej. Na lata 2022-2024 na szczeblu krajowym zostały przyjęte trzy priorytety w działalności Państwowej Inspekcji Pracy: strategia kontroli i działań prewencyjnych dla sektora budowlanego, strategia kontroli zagrożeń środowiska pracy chemicznymi czynnikami oraz strategia wzmożonego nadzoru nad zakładami pracy.

GALERIA ZDJĘĆ

Obowiązki wszystkich serwisów motoryzacyjnych to odpowiednia utylizacja odpadów warsztatowych oraz właściwe ewidencjonowanie i raportowanie działań z obszaru gospodarki odpadami
W tym roku kontroli ma być więcej, a nowe przepisy znacząco zwiększają uprawnienia inspekcji. Przykładowo inspektorzy Działu Zwalczania Przestępczości Środowiskowej coraz powszechniej wykorzystują do tego techniki rejestracji audio i wideo z użyciem dronów (tu kadr z działań rozpoznawczych Działu Zwalczania Przestępczości Środowiskowej Delegatura w Słupsku na terenie powiatu bytowskiego)
W przypadku punktu wulkanizacji nie można zapomnieć o takich odpadach jak złom (zużyte ciężarki), czyściwo czy opakowania po kleju

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony