Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

Wydarzenia

24 dni temu  25.01.2018, ~ Administrator   

Wycięte DPF-y? NIK przyznaje: służby niewiele mogą

Filtr cząstek stałych (Nissan M9R), Fot. Wikimedia Commons

Strona 1 z 2

W raporcie Najwyższej Izby Kontroli czytamy, że pewien wpływ na fakt, że jakość polskiego powietrza należy do najgorszych w Europie, ma m.in. to, że kierowcy wycinają ze swoich samochodów z silnikami Diesla filtry cząstek stałych. Jednocześnie inspektorzy NIK przyznają - w praktyce w obecnej sytuacji jest to niemożliwe do wykrycia. Zachęcamy do lektury najbardziej istotnych, w naszej ocenie, fragmentów tego raportu.

Filtry cząstek stałych (DPF) wyłapują cząstki sadzy powstające w procesie spalania ropy. Są one montowane przez producentów po to, by auta spełniały  rygorystyczne normy emisji spalin. Kierowcy narzekają, że filtry często zapychają się, a ich regeneracja w serwisach jest kosztowna, z kolei ich wymiana może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych. W efekcie właściciele aut decydują się na usunięcie filtrów DPF i modyfikację w oprogramowaniu komputera auta lub stosowanie emulatorów, tak żeby komputer auta nie wykrył zmian. Działania takie są niedopuszczalne, ponieważ takie pojazdy nie spełniają określonych w dokumentacji homologacyjnej norm emisji salin. 

Warsztaty, które zajmują się wycinaniem filtrów DPF mogą nie obawiać się konsekwencji, gdyż policja nie kontroluje firm zajmujących się dokonywaniem niedozwolonych przeróbek układów wydechowych. Teoretycznie na problemy naraża się właściciel pojazdu. Przepisy jasno określają, że jeżeli diagnosta stwierdzi brak filtra, nie może wbić pieczątki dopuszczającej samochód do ruchu. W praktyce jest to jednak niemożliwe do stwierdzenia.

Zarówno Inspekcja Transportu Drogowego, jak i Policja, w trakcie kontroli drogowej mają ograniczone możliwości wykrywania przeróbek w układach wydechowych pojazdów. Stwierdzenie usunięcia filtra cząstek stałych jest niemożliwe w warunkach kontroli drogowej, nawet na punkcie kontrolnym, gdyż wzrokowo nie można stwierdzić żadnych zmian. Głównie dlatego, że usuwane są wkłady filtrów, a nie całe filtry, ponadto policja i inspekcja transportu drogowego nie dysponują sprzętem umożliwiającym wykrycie zmian w oprogramowaniu silnika. W dodatku za mało jest dodatkowej infrastruktury drogowej, takiej jak kanały rewizyjne, co utrudnia wnikliwą weryfikację stanu technicznego układu wydechowego pojazdu i prawidłowe przeprowadzenie pomiaru. Także standardowe badanie zadymienia spalin dymomierzem w pojeździe z usuniętym filtrem DPF w większości przypadków nie wskazuje odchyleń od obowiązujących norm zadymienia (niezawodny pomiar należałoby wykonać w warunkach laboratoryjnych).

Media do artykułu

W raporcie Najwyższej Izby Kontroli czytamy, że pewien wpływ na fakt, że jakość polskiego powietrza należy do najgorszych w Europie, ma m.in. to, że kierowcy wycinają ze swoich samochodów z silnikami Diesla filtry cząstek stałych. Jednocześnie inspektorzy NIK przyznają - w praktyce w obecnej sytuacji jest to niemożliwe do wykrycia. Zachęcamy do lektury najbardziej istotnych, w naszej ocenie, fragmentów tego raportu.

Czytaj nasz artykuł TUTAJ.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 68

  • 39
    ZADOWOLONY
  • 7
    ZASKOCZONY
  • 4
    POINFORMOWANY
  • 5
    OBOJĘTNY
  • 2
    SMUTNY
  • 8
    WKURZONY
  • 3
    BRAK SŁÓW

Komentarze (10)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ doświadczony 10 8 dni temu Podajemy stawki za brak DPF dla silników z EUR 5 w niecywilizowanych krajach UE , które uznały że nie będą wdychać PM 2.5 i PM 10 bo po kliku latach rozwala im to potencjał genetyczny kraju : Szwajcaria : 3500 EUR , Austria : 3500 Eur , Niemcy od 1500 do 2500 EUR + montaż filtra na miejscu lub laweta do "Zgorzelca " . Jak zawsze życzymy udanych wakacji 2018 narodowi wybranemu , który wszystko wie najlepiej - loterię czas zacząć może się uda to nasza specjalność .
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ pepi 9 9 dni temu DPF jest jak pampers u niemowlaka, mały w niego sadzi a potem i tak musi się go wyciepać :)
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ vandam 8 18 dni temu Same głupoy i bzdury... moje audi nafaszerowane jest różnego rodzaju pierdołai pseudoekologicznymi i co za tym idzie a sie co psuć a wymiana pochlania tysiące złotyc. i o to w tym tylko chodzi. pomyśleć że kiedyś jak miało ię głupi katalizator to daeali zniżki a teraz płaci się jeszcze drożeboekologia to luksus haha... masakra
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Arek 7 18 dni temu Tak się składa że mam od jakiegoś czasu auto z tym "ekologicznym"dpf em i pytam się jaka to ekologia jak on przez określoną liczbę km zbiera sądzę A później to wszystko wypala i z wydechu idzie gorszy dym i smród niż ze starego wolnossącego dizla na oleju z marketu. Jaka to ekologia??
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Jawanki123 6 18 dni temu Sorka taki samochod to nic w porównaniu do dymu z komina domów
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Jawanki123 5 18 dni temu Krótko i na temat na uczcie ludzi palić w piecach jeśli nie ma on temperatury powyżej 60°C nie jest spalane całkowicie opał przez to jest ogromny smog taki samochód to nic w porównaniu do samochodu tak samo jak z gotowaniem na paże jeśli osiąga 98°C woda zaczyna wżeć dzięki temu pozbywamy sie z produktów niechaisnych bakterii i chemikaliów
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Patricjo 4 18 dni temuocena: 100%  Gdyby bylo stać zwykłego zuczka na nowe auta ekologiczne z pewnością by kupił. Ale tak to juz jest ,jak ktoś jest uczciwy i nie kradnie to nic nie ma, auta elektryczne maja nawet parkingi za darmo, mało tego ze taki który ma auto elektryczne jest bogaty to jeszcze ma parking za darmo... No tak.bogatemu to i byk sie ocieli ;)
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Wwe 3 18 dni temu Pewien wpływ czyli jaki? 0.5%? Smog jest spowodowany w 80% opalaniem domów jednorodzinnych weglem i smieciami. Pewin wplyw na jakosc powietrza maja również zwierzęta hodowlane...pytanie tylko jaki konkretnie
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ rząd słabo płaci? 2 22 dni temu A to pracujesz w Radzie Ministrów? tam tak słabo jest? na jakim stanowisku?
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ mechanik 1 22 dni temuocena: 100%  bede tutaj absolutnie szczery LUDZIE oraz nasz kochany rząd przez male r - dlaczego wycinamy katalizatory? w swoich autach? bo jestesmy biedni! mam auto za 5 tys nie mam jak go zatankowac a mozliwosc szybkiego dorobienia na sprzedaniu kata zachęca to wszystko przez rząd dziękuję !!
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony