ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Układ hamulcowy i zawieszenie

Kiedy wykonywać pomiar geometrii? Wytyczne ekspertów [TEMAT MIESIĄCA]

Kiedy należy wykonywać i uwzględniać w kosztach naprawy pomiary geometrii zawieszenia kół? Rekomendację w tym zakresie wydała Ogólnopolska Motoryzacyjna Rada Techniczna. Zdaniem wielu naszych rozmówców, w wielu warsztatach temat ten jest pomijany lub zaniedbywany, a sam pomiar wykonywany zbyt rzadko. Tymczasem OMRT zaleca, by ...

Zasady wykonywania i rozliczania pomiarów geometrii zawieszenia kół:

  1. Każde uszkodzenie lub ryzyko uszkodzenia elementów układu kierowniczego lub zawieszenia kół wymaga przeprowadzenia pomiarów geometrii zawieszenia z potwierdzeniem wyników pomiaru wydrukiem, chyba że uszkodzenia są na tyle wyraźne, że bez dokonywania pomiarów uszkodzone elementy kwalifikują się do wymiany.
  2. Każdorazowo po wymianie części układu kierowniczego lub zawieszenia kół (obręcz koła, wahacz, drążek, przekładnia kierownicza lub inne) wymagane jest przeprowadzenie pomiarów oraz geometrii zawieszenia z regulacją. Każdorazowa taka operacja winna być uwzględniona w kalkulacji naprawy (dotyczy przede wszystkim stopniowych i postępujących napraw).

Instrukcja techniczna wdrożenia rekomendacji:

W przypadku wykonania więcej niż jednego pomiaru z regulacją geometrii zawieszenia kół, wynikającego z rekomendacji OMRT, kolejne pomiary opisane w rekomendacji należy naliczyć:

  1. W systemie Audatex poprzez wprowadzenie odpowiednich kodów operacji lub wartości w tzw. niestandardowych pozycjach (NSP kod 1000). W razie wątpliwości należy kontaktować się z infolinią dostawcy systemu.
  2. W systemie DAT należy odnaleźć przedmiotową pozycję do jej skosztorysowania. W razie wątpliwości należy kontaktować się z infolinią dostawcy systemu.
  3. W systemie Eurotax dodatkową geometrię zawieszenia kół wprowadzić należy jako jedną pozycję występującą w pracach dodatkowych, ze zmienionym ręcznie czasem operacji oraz komentarzem informującym, że dotyczy dwukrotnego ustawienia. Można ją również wprowadzić jako pozycję niekatalogową, pamiętając jednak o tym, że dla pozycji niekatalogowych nie działa automatyka korekt czasowych. W razie wątpliwości należy kontaktować się z infolinią dostawcy systemu.

Źródło: OMRT
Do reaktywacji, po kilkunastu latach przerwy w działaniu, Ogólnopolskiej Motoryzacyjnej Rady Technicznej (dawniej Ogólnopolskiej Rady Technicznej) doszło we wrześniu 2017 roku. Inicjatorami reaktywacji Rady były: Polska Izba Motoryzacji, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Związek Dealerów Samochodów, Związek Rzemiosła Polskiego oraz niezależni rzeczoznawcy. Głównym zadaniem OMRT jest wypracowanie zasad i merytoryczna kontrola nad systemami i wskaźnikami do wyceny szkód komunikacyjnych, tak aby polski rynek likwidacji szkód był w stanie zachować standardy techniczne napraw blacharskich i lakierniczych zgodne ze standardami i zaleceniami producentów pojazdów.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 5
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony