Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  03.09.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

Dlaczego pneumatyka? – zrozumieć działanie, poprawnie zdiagnozować usterki

Zawieszenie pneumatyczne z innowacyjnym systemem zapobiegania przechyłom nadwozia nowego touarega

Strona 3 z 3

Analogicznie, jeśli „pacjent” posiada tzw. tryb podnośnika (jack mode), to koniecznie należy go aktywować przed uniesieniem pojazdu. A co, gdy w warsztacie pojawi się samochód z systemem ABC (Active Body Control) Mercedesa? Tu zalecana jest szczególna uwaga, bo o ile „standardowe” zawieszenie pneumatyczne pracuje przy ciśnieniu powietrza ok. 15 barów, to ABC jest systemem hydraulicznym pracującym pod ciśnieniem ok. 200 barów!

Przyszedł mróz, poszło zawieszenie
Na początku oblodzony kompresor spalił bezpiecznik. Udało się go reaktywować. Radość nie trwała długo. Następnego dnia auto nie chciało się już podnieść. Po ok. 20 minutach prób lampka gaśnie, zapala się druga, ostrzegająca o usterce. 

O takim scenariuszu z nastaniem pierwszych przymrozków dość często donoszą użytkownicy samochodów z zawieszeniem pneumatycznym. Powodem może być zwarcie w instalacji na skutek kondensacji pary wodnej – sytuacja całkiem realna, gdy kompresor zabudowany jest w podłodze bagażnika, np. w A8 przed kołem zapasowym, bądź w nadkolu. Acz może być zgoła inaczej, bo bezpośredni lub pośredni wpływ na funkcjonowanie zawieszenia pneumatycznego mają również przewody powietrza i złączki, a też bloki zaworowe. Czasami zamiast wymieniać od razu miechy po stronie, która „opada”, wystarczy zamienić miejscami przewody w bloku zaworowym, żeby okazało się, że to on (blok) jest winowajcą. Składowe układu to też czujniki wysokości – są montowane nie tylko w samochodach z zawieszeniem pneumatycznym, ponieważ służą np. do ustalania wysokości świateł przednich w zależności od obciążenia tyłu pojazdu. Nie psują się zbyt często, jednak mogą zostać uszkodzone, np. przy niewłaściwym serwisowaniu kół. 

– Najmniej podatne na uszkodzenia są zbiorniki wyrównawcze – montowane z reguły w samochodach z zawieszeniem powietrznym na obydwu osiach. Winowajcą może być za to przekaźnik kompresora – zwykle znajduje się w skrzynce bezpieczników i należy go zawsze wymienić razem z kompresorem, w przeciwnym razie może powodować nieprawidłowe załączanie nowej sprężarki i jej ponowne spalenie – podpowiada Bartosz Sieradzki.

Okazuje się, że kompresory ulegają przyspieszonej degradacji na skutek złego stanu… dróg. Zwróćmy uwagę, że urządzenie odpowiedzialne za utrzymanie pożądanego ciśnienia w miechach pneumatycznych zaprojektowano do pracy cyklicznej, a nie ciągłej. Gdy koło co rusz wpada w dziurę, niebotycznie rośnie ciśnienie w układzie. Tu ciekawostka. Komora powietrzna z gumową membraną w celu ograniczenia spadku ciśnienia w trakcie magazynowania produktu czy operacji logistycznych może być napełniana azotem. Z tego też względu producenci umieszczają na opakowaniu datę przydatności do montażu tych części. Potem? Element powinien wrócić do fabryki na próbę szczelności. 

Fot. R. Dobrowolski i materiały firm: Arnott, L.G. Pneumot, Volkswagen

GALERIA ZDJĘĆ

Jedną z przyczyn odmowy uznania roszczeń gwarancyjnych będzie sytuacja, w której samochód nie był wsparty na podnośniku podczas pompowania nowej sprężyny pneumatycznej. To dlatego przepona wyskoczyła z pierścienia zaciskowego
Jedną z przyczyn odmowy uznania roszczeń gwarancyjnych będzie sytuacja, w której samochód nie był wsparty na podnośniku podczas pompowania nowej sprężyny pneumatycznej. To dlatego przepona wyskoczyła z pierścienia zaciskowego
Powietrze jest medium, z którym większość warsztatów sobie poradzi. Aftermaraket? O realizacji niedoścignionego komfortu za sprawą doposażenia pojazdu w zawieszenie pneumatyczne wiele by mówić w kontekście inwestycji w kapitał, by wspomnieć klasyczną motoryzację czy tuning wizualno-funkcjonalny
Powietrze jest medium, z którym większość warsztatów sobie poradzi. Aftermaraket? O realizacji niedoścignionego komfortu za sprawą doposażenia pojazdu w zawieszenie pneumatyczne wiele by mówić w kontekście inwestycji w kapitał, by wspomnieć klasyczną motoryzację czy tuning wizualno-funkcjonalny
Także zregenerowane produkty okazują się bić na głowę propozycje dostawców dalekowschodnich
Moduły zawieszeń powietrznych nie są już domeną luksusowych limuzyn i samochodów terenowych, a coraz więcej reprezentantów markowych produktów organizuje – nierzadko bezpłatne – szkolenia, byśmy mogli rozpocząć swą przygodę z pneumatyką. Na zdjęciu doposażanie kampera bazującego na podwoziu Fiata Ducato w pneumatykę przedniej osi
Przechowywanie miechów pneumatycznych (zgodnie z ISO 5285) odbywa się bez dostępu światła dziennego, w pomieszczeniu suchym i czystym

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony