Części i regeneracja

Części i regeneracja

12 miesięcy temu  06.07.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Eliminacja pisków. Przegląd układu hamulcowego

Hałas lub pisk podczas hamowania to problem, z którym zmaga się wielu kierowców i mechaników. W większości samochodów osobowych może on oznaczać jedną z dwóch rzeczy: albo wskaźnik zużycia hamulców sygnalizuje, że nadszedł czas na nowe klocki hamulcowe, albo istnieje jakieś inne źródło wibracji o wysokiej częstotliwości, ponieważ to właśnie one są odbierane jako pisk.

W pierwszym przypadku wystarczy wymienić klocki. W drugim – sprawa nie jest taka prosta, ponieważ nie zawsze można w sposób jednoznaczny ustalić przyczynę hałasu.
Podejrzane są zwykle następujące obszary:

  • miejsce, w którym stykają się klocki i tarcze hamulcowe,
  • miejsce, w którym klocek styka się z zaciskiem,
  • elementy zacisku hamulcowego,
  • sprężynki podtrzymujące klocek.

Diagnostykę zaczynamy oczywiście od ogólnej oceny stanu układu hamulcowego. Należy zweryfikować stan klocków i tarcz. Jeśli kwalifikują się do wymiany, najprawdopodobniej rozwiąże to problem.
Warto przyjrzeć się dokładnie wszystkim klockom. Stwierdzenie wyraźnych różnic w ich grubości może wskazywać na zapieczenie się jednego z zacisków, co zwykle prowadzi do przegrzewania się zamocowanego w nim klocka. Zapieczenie się klocka w zacisku może także spowodować zeszklenie się jego warstwy ciernej (krystalizacja powierzchni materiału klocka).

Zanieczyszczenia – wróg układu hamulcowego
W wielu przypadkach można zauważyć, że wsporniki i prowadnice zacisków są pokryte brudem, rdzą lub innymi zanieczyszczeniami, które uniemożliwiają prawidłowe przesuwanie się klocków hamulcowych do przodu i do tyłu po wciśnięciu/zwolnieniu pedału. Dokładne czyszczenie, a następnie zastosowanie odpowiedniego środka antykorozyjnego (np. Alu-Zinc) powinno rozwiązać ten problem. Dobrym pomysłem jest również nałożenie smaru silikonowego na wszelkie punkty, gdzie metal styka się z gumowymi uszczelnieniami. Ważna uwaga: nie należy używać smaru na powierzchniach zacisku, ponieważ przyciąga zanieczyszczenia, które gromadzą się tam i zapiekają.

Po oczyszczeniu zacisków hamulcowych przed zamontowaniem klocków należy nałożyć na wybrane miejsca niewielką ilość smaru hamulcowego, np. smaru do hamulców Ferodo. Ważne jest, aby bardzo precyzyjnie zaaplikować ten środek. Ma on trafić wyłącznie na punkty tarcia metal-metal z tyłu klocków. Nie można zanieczyścić nim ani zewnętrznej części zacisku, ani powierzchni ciernej klocka.

Podsumowanie
Walka z piskami oznacza zazwyczaj albo wymianę klocków (lub klocków i tarcz), albo dokładne oczyszczenie zacisków hamulcowych i nasmarowanie odpowiednich elementów. Oczywiście do czyszczenia zacisków, tarcz i innych elementów należy używać wyłącznie sprayów/płynów opracowanych specjalnie do tego celu. Ta sama zasada dotyczy smarów. Muszą być nie tylko markowe, ale także prawidłowo dobrane i zaaplikowane. Nie wolno dopuścić do kontaktu smaru z przednią częścią (materiałem ciernym) klocków hamulcowych. Nie wolno także stosować smarów miedziowych tam, gdzie mogą mieć styczność z aluminium. Markowe smary, takie jak np. te z oferty Ferodo, są zawsze dokładnie opisane, tak aby nie pozostawić najmniejszych wątpliwości w kwestii sposobu ich stosowania. Z nakładaniem smaru nie należy przesadzać. Smary same w sobie są lepkie, więc stosowane w brudnym środowisku będą przyciągać i zatrzymywać zanieczyszczenia, a tego przecież chcemy uniknąć.

Więcej na: ferodo.pl

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony