Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  02.01.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Filtry cząstek stałych. Najczęstsze problemy, najczęstsze ich objawy

DPF, czyli filtr cząstek stałych, (ang. diesel particulate filter) stanowi element układu wydechowego, którego zadaniem jest usuwanie cząstek stałych ze spalin. Najczęściej wykorzystywaną budową filtra jest ceramiczny monolit o strukturze plastra miodu z zaślepionymi naprzemiennie kanałami, które wymuszają przepływ spalin przez porowate ścianki pokryte powłoką katalityczną. 

Filtr cząstek stałych został wprowadzony przez koncerny produkujące samochody w 2006 roku, aby sprostać wymogom normy Euro 4, która określała zmniejszenie emisji dwutlenku węgla oraz tlenków azotu.

RODZAJE WYKORZYSTYWANYCH FILTRÓW:

- Filtr DPF - tzw. suchy filtr, który wykorzystuje porowatość materiałów ceramicznych, umożliwiając skuteczne wyłapywanie sadzy
- Filtr FAP - tzw. mokry filtr, który wykorzystuje specjalny preparat zawierający substancje katalityczne, aplikowany do paliwa, dzięki czemu naturalne wypalanie nie wymaga tak wysokich temperatur, jak w filtrze DPF
- Filtr GPF - coraz częściej pojawia się w nowych autach z silnikami benzynowymi. Jest to niemal takie samo urządzenie jak DPF, ma dokładnie to samo zadanie, ale pracuje w odmiennych warunkach.

Spaliny w silnikach benzynowych mają wyższą temperaturę, a co za tym idzie, sam proces wypalania sadzy może przebiegać rzadziej, bo już w czasie normalnej eksploatacji sadza jest częściowo z filtra GPF usuwana. Dzięki temu  nie trzeba specjalnych warunków, jak w przypadku DPF. Z powodzeniem GPF wypala się nawet podczas jazdy miejskiej.

Różnica procesu regeneracji filtra DPF a GPF jest o tyle istotna, że w przypadku diesla nieudany przebieg tego procesu kończy się nierzadko przedostaniem nadmiaru paliwa do układu smarowania. Olej napędowy miesza się z olejem smarującym, rozrzedza go, zmienia jego skład i podnosi poziom, co naraża silnik na gorsze smarowanie, a tym samym szybsze zużycie. W silniku benzynowym nie ma konieczności podawania nadmiaru paliwa.

- SCR - (selektywna redukcja katalityczna) to układ służący do zmiany cząstek tlenku azotu na wodę i azot (bez tlenków). Przy uzyciu roztworu AdBlue o składzie (32,5% mocznika + 67,5% oczyszczonej wody) jest wtryskiwany do katalizatora SCR, gdzie dochodzi do reakcji, która przekształca NOx do H2O i N2.

Redukcji NOx w końcowej fazie wydechu jest aż o 90% mniejsza. W wyniku reakcji powstają azot, woda i dwutlenek węgla (N2, H2O i trochę CO2).

NAJCZĘSTSZY PROBLEM Z FILTREM CZĄSTEK STAŁYCH

Problemem filtra jest jego zanieczyszczenie, wynikające z określonej pojemności zdatnej do przechwytywania cząstek stałych. Takie działanie jest naturalnym procesem, a kolejnym jej krokiem jest inicjacja poprzez komputer pokładowy jego wypalania. Problemem jest popiół powstały przy wypalaniu, który stopniowo zbiera się w filtrze powodując jego zapychanie.

Problem z filtrem cząstek stałych może również nastąpić na skutek awarii silnika lub jego osprzętu, powodując jego uszkodzenie mechaniczne lub problem z prawidłowym procesem wypalania.

NAJCZĘSTSZE OBJAWY ZAPCHANEGO FILTRA CZĄSTEK SPALIN
- spadek mocy silnika
- dużo większe zużycie paliwa
- częsty proces wypalania filtra
- znaczne podniesienie się stanu oleju silnikowego
- charakterystyczny zapach wypalania czasem odczuwalny nawet wewnątrz kabiny
- informacja wyświetlane poprzez komputer pokładowy (opcjonalnie)

JAK WYDŁUŻYĆ ŻYCIE FILTR DPF
- dbaj o dobrą kondycję silnika i układu zasilania paliwa
- dbaj o stan turbosprężarki 
- używaj specjalnych olejów silnikowych przystosowanych do samochodów wyposażonych w filtr cząstek spalin
- tankuj paliwa dobrej jakości na sprawdzonych stacjach

Zapchanie filtra cząstek stałych nie wiąże się z jego wymianą! Filtr, oprócz automatycznego procesu czyszczenia, można również wypalić metodą aktywną, czyli poprzez podpięcie komputera diagnostycznego w celu wymuszenia jego wypalania. Właściciel pojazdu może również zdecydować się na czyszczenie filtra metodą hydrodynamiczną. Taka metoda polega na umieszczenie filtra w specjalnej komorze i udrożnieniu go za pomocą  silnego strumienia wody z dodatkiem specjalnego środka czyszczącego. Ze względu na właściwości i dużą skuteczność taka metoda czyszczenia filtra, w sytuacji gdy samooczyszczanie nie daje pełnych efektów, jest jedną z najczęściej wybieranych metod przez użytkowników pojazdów wyposażonych w filtry cząstek stałych.

Tekst przygotowany przez ekspertów Inter-Turbo

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony