
Dlaczego warto okresowo wymieniać filtr paliwa?
Przypominając klientom o okresowej wymianie filtrów – warto pamiętać o filtrze paliwa. Jest to o tyle istotne, że filtr paliwa w czasach stosowania bezpośredniego wtrysku paliwa, a więc i wysokich ciśnień, odgrywa kluczową rolę dla zapewnienia trwałości delikatnego i kosztownego układu wtryskowego. Brak okresowej wymiany filtra, szczególnie przy silniku o zapłonie samoczynnym, może powodować przedostawanie się wody do sekcji wysokiego ciśnienia.
Wówczas woda powoduje przyspieszoną degradację współpracujących części. Oszczędność kilkunastu czy kilkudziesięciu złotych oprócz utrudnionego rozruchu samochodu z silnikiem diesla w zimie (co spowodowane jest zanieczyszczeniami pogarszającymi temperaturę zablokowania zimnego filtra) może także spowodować uszkodzenie pompy wysokiego ciśnienia czy wtryskiwaczy. Filtr paliwa warto zatem wymienić na nowy już po przejechaniu 20-30 tys. km. lub raz na rok, nawet jeśli producent sugeruje większe interwały wymiany.
Jeśli wymieniać – to jak?
Przy wymianie filtra paliwa szczególną uwagę należy zwrócić na odpowietrzenie układu. Jest to szczególnie ważne przy układzie common rail o zapłonie samoczynnym. Nie można dopuszczać do nawet krótkotrwałej pracy układu wtryskowego bez paliwa. Takie działanie może spowodować uszkodzenie wtryskiwaczy i pompy. Odpowietrzenie układu CR jest stosunkowo prostą czynnością serwisową pod warunkiem przestrzegania kilku zasad.
W autach, w których zainstalowana jest pompa niskiego ciśnienia w zbiorniku, operacja odpowietrzenia zdaje się być odrobinę prostsza. W większości przypadków wystarczy kilkukrotne włączenie i wyłączenie zapłonu, by elektryczna pompa napełniła układ.
W czasie wymiany filtra paliwa przydatne jest także zabezpieczenie przewodów paliwowych przed opróżnieniem, co możemy osiągnąć przez zaciśnięcie ich przed demontażem filtra. Samo napełnienie filtra paliwem jest również wskazane w pojazdach bez elektrycznej pompy w zbiorniku (ograniczy to ilość powietrza w układzie).
Źle przeprowadzone odpowietrzanie może doprowadzić do zatarcia par części współpracujących we wtryskiwaczach czy łuszczeniu/opiłkowaniu pompy wysokiego ciśnienia.
Pilnowanie kilku ważnych zasad przy wymianie filtra sprawi, że wszystko powinno działać prawidłowo, a klient nie będzie wracał do warsztatu z reklamacją.
Oferta filtrów paliwa KAMOKA
Doradzając klientowi wymianę filtra paliwa, warto rozważyć ofertę KAMOKA, która obejmuje obecnie aż 156 referencji filtrów paliwa do różnych modeli aut, w tym: filtry puszkowe, filtry liniowe, wkłady filtrujące i zespoły filtrujące z czujnikami obecności wody lub podgrzewaczami paliwa. Filtry oleju napędowego w zależności od pojazdów posiadają własności higroskopijne bądź hydrofobowe.
Zastosowanie wysokiej jakości medium filtracyjnego zapewnia niski spadek ciśnień w całym okresie eksploatacji, a tym samym gwarantuje dostarczanie ilości paliwa niezbędnej do uzyskania parametrów pracy silnika. Odpowiednio wysoki stopień filtracji zapewnia bezpieczeństwo pracy skomplikowanego układu wtryskowego. Filtry marki KAMOKA poprawnie współpracują także z biokomponentami zawartymi w paliwie.
Mateusz Bednarski
Ekspert Techniczny marki KAMOKA
Komentarze (0)