Części i regeneracja

Części i regeneracja

16 dni temu  13.09.2020, ~ Administrator   

Na co zwrócić uwagę podczas wymiany zawieszenia?
Strona 1 z 3

Wymiana zawieszenia nie zawsze jest skomplikowana i droga. Jej koszty w przypadku części zawieszenia wahają się zwykle od 1500 do nawet 5000-6000 zł. Poniżej przytaczamy kilka porad specjalistów Auto Partner i sieci warsztatów MaXserwis dotyczących wymiany i naprawy zawieszenia.

Zawieszenie łączy koła z nadwoziem, jest częścią podwozia pojazdu mechanicznego, a jego główne zadanie to przenoszenie na nadwozie sił, napięć i naprężeń powstających w trakcie jazdy. Zawieszenia współcześnie stosowane w pojazdach mechanicznych dzielimy na trzy główne grupy: zależne, niezależne (w podziale na oś przednią i tylną) i półzależne.
Najpopularniejszym typem jest zawieszenie niezależne, oparte na kolumnach McPhersona (oś przednia pojazdów). Z tyłu natomiast stosuje się zawieszenie półzależne (belka skrętna). Niektóre typy pojazdów mają układ wielowahaczowy (np. marki Audi) lub zawieszenie hydropneumatyczne (dawne modele mercedesów, citroënów itp.).
Warto zwrócić uwagę na fakt, że nowoczesne zawieszenia pneumatyczne wracają do łask i stanowią ciekawą alternatywę dla powszechnie stosowanych układów niezależnych z systemami resorowanymi. 

Trwałość elementów zawieszenia 
W każdym z rodzajów zawieszeń wyróżnia się następujące elementy składowe:
- elementy sprężyste – resory (sprężyny gumowe, plastikowe, śrubowe, pneumatyki),
- elementy tłumiące – amortyzatory,
- prowadnice i łączniki – drążki skrętne, stabilizatory łączące wahacze, drążki reakcyjne itp.

Są to elementy eksploatacyjne poddane największemu zużyciu.
– Kolejną kwestią jest zużycie amortyzatorów. Oczywiście, podobnie jak w przypadku podzespołów, ich zużycie uzależnione jest od stylu jazdy i warunków terenowych, w których eksploatujemy pojazd. Rekomendujemy przegląd stanu zużycia amortyzatorów nie rzadziej niż raz w roku lub maksymalnie co 20 tys. km i oczywiście każdorazowo po naprawie czy wymianie jakichkolwiek elementów układu zawieszenia – zaznacza Damian Tybuszewski, product manager z działu MaXgear.

Najczęstsze objawy zużycia amortyzatorów to:
- ślady i zapach oleju na goleni amortyzatora („pocenie się”) – świadczy to o nieszczelności amortyzatora,
- wyczuwalne głuche stuki słyszalne wewnątrz samochodu w momencie pokonywania nierówności poprzecznych typu progi zwalniające, przejazd przez torowisko, wertepy,
- wyczuwalne „nurkowanie” pojazdu podczas hamowania,
- bujanie nadwozia podczas dynamicznego pokonywania zakrętów (wyczuwalne bujanie samochodu).

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 5

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Ryszard 1 16 dni temu Ja miałem klienta z twardym zawieszeniem. Efektem były stuki i sztywne zawieszenie z jednej strony. Po sprawdzeniu okazało się że amortyzator zamarzł. Przez uszczelnienie w tłoku dostała się woda i zamarzła. To było w zimę, kilka lat temu, jak były mrozy.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony