Części i regeneracja

Części i regeneracja

Warto wiedzieć

11 dni temu  23.05.2020, ~ Administrator   

Popychacz pompy wysokiego ciśnienia. Kontrola chroni przed wtórnymi uszkodzeniami [Rozwiązania febi]

Zdemontowany popychacz pompy wysokiego ciśnienia

Strona 1 z 3

Koncern Volkswagen AG od wielu lat oferuje silniki benzynowe wyposażone we wtrysk paliwa. Dzięki temu producent ten mógł ograniczyć zużycie paliwa w swoich samochodach przy jednoczesnym zwiększeniu osiągów silników. A ponieważ te ostatnie mogą być eksploatowane na uboższych mieszankach paliwa, spadła również emisja szkodliwych związków.

Budowa pompy wody 

Wysokociśnieniowy układ wtrysku paliwa jest bardzo specyficzną konstrukcją. Składa się on z:

• wysokociśnieniowej pompy paliwa,
• szyny rozdzielającej paliwo,
• wysokociśnieniowych dysz wtryskujących,
• regulatora ciśnienia,
• czujników przekazujących do sterownika silnika dane dotyczące ciśnienia paliwa.

Szyna rozdzielająca paliwo umożliwia precyzyjnie sterowany, bezpośredni wtrysk paliwa do komory spalania. Dzięki temu możliwie jak najlepiej wykorzystywane są zawirowania powstające w cylindrze i zapewniony jest optymalny proces spalania.

Z trzech cylinderków na jeden

W Grupie VW wysokociśnieniowa pompa paliwowa występowała w najróżniejszych rozwiązaniach. We wcześniejszych modelach pojazdów stosowano trzycylindrową pompę z tłoczkami promieniowymi, która była napędzana bezpośrednio z wałka rozrządu. Następnie pojawiła się konstrukcja jednocylindrowa, którą zastosowano we wprowadzonym w roku 2003 silniku 2.0 FSi. Rozwiązanie to można znaleźć w wielu popularnych modelach Grupy VW – zarówno w silnikach wolnossących, jak i turbodoładowanych.

Odmiana jednocylindrowa napędzana jest dolotowym wałkiem rozrządu. W silnikach wolnossących występują dwie krzywki, a w silnikach turbodoładowanych trzy krzywki na wypadek większego zapotrzebowania na paliwo. W momencie gdy tłoczek porusza się w dół, paliwo z przewodu zasilającego dostaje się do pompy wysokociśnieniowej, a następnie przez zawór dolotowy trafia do cylindra pompy. Gdy tłoczek porusza się do góry, paliwo jest kompresowane, a następnie przez przewód wysokiego ciśnienia jest przetłaczane do szyny rozdzielającej paliwo. Pompa podnosi ciśnienie paliwa z około 3 barów układu niskociśnieniowego do prawie 100 barów, a wartość ta jest w zależności od potrzeby kontrolowana przez zawór regulujący ciśnienie paliwa.

Zużycie może prowadzić do uszkodzeń

W wersji jednocylindrowej tłoczek pompy napędzany jest krzywkami wałka rozrządu przez popychacz szklankowy. Popychacz jest specjalnie hartowatny, tak by był w stanie przejąć siły i tarcie powstające pomiędzy wałkiem rozrządu a tłoczkiem pompy. Jednakże wcześniejsze wersje popychacza ulegały szybkiemu zużyciu i w skrajnym przypadku mogło to powodować poważne uszkodzenie wałka rozrządu oraz wysokociśnieniowej pompy paliwa.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 10

  • 4
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 3
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony