Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  23.02.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Stopiona płytka kontroli ciernej FCP wewnątrz koła zamachowego (Ford Mondeo III 2.0 TDCI)

Jeżeli naprawiamy układ przeniesienia napędu w samochodach marki Ford z 2-litrowym silnikiem Puma, stosowanych w modelach Mondeo i Transit oraz Jaguar X-Type, należy zwrócić uwagę na bardzo ważny, aczkolwiek mało widoczny element.

Budowa i funkcje

Płytka kontroli ciernej (FCP) to plastikowy krążek zębaty przyciśnięty sprężyną talerzową, który generuje opór. Posadowiona jest wewnątrz DKZ, pomiędzy masą pierwotną a tarczą zabierakową, z zachowaniem wyraźnego luzu. Pasowanie ciasne nie miałoby sensu ze względu na bieg jałowy silnika. W tych specyficznych warunkach pracy FCP nie powinna stawiać oporu, a DKZ powinno mieć wyczuwalny luz. Mniej więcej co drugie DKZ produkowane przez Schaeffler ma wewnątrz wspomniany element. Jego zadanie to ograniczenie i spowolnienie wychyłów masy wtórnej względem pierwotnej, co daje odciążenie układu sprężyn łukowych zwłaszcza w częstotliwościach rezonansowych, tj. podczas uruchamiania i gaszenia silnika.

Usterka i diagnostyka 

Sprawdzając DKZ podczas wymiany sprzęgła, należy ocenić stan płytki FCP. Jeżeli płytka została zastosowana, widoczny jest plastikowy ząb w otworach wentylacyjnych. Nawet po znacznym przebiegu nie powinna ona budzić zastrzeżeń.

W grupie wymienionych pojazdów dochodziło do całkowitego przeciążenia termicznego elementu. Widoczne było stopienie plastikowych części  na skutek: 
- poważnych usterek układu wtryskowego (opiłkowanie układu); 
- problemów z uruchomieniem silnika (uszkodzony rozrusznik, słaby akumulator);

- przedłużonego czasu gaszenia silnika (rezonans);
- nierównej, twardej pracy biegu jałowego.

Wskazane stopienie jest skutkiem, a nie przyczyną usterki. Dlatego wymiana DKZ na nowe z istniejącymi niedomaganiami skończy się ponownym uszkodzeniem płytki i koniecznością powtórnej wymiany DKZ.

Więcej informacji technicznych dostępnych na: www.repxpert.plwww.schaeffler.pl

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony