ReklamaB1 - breck 04.06-30.06 Kamila

Części i regeneracja

Części i regeneracja

Warto wiedzieć

Wydarzenia

miesiąc temu  24.05.2019, ~ Administrator   

Wibracje na kole kierownicy. Co może być ich przyczyną?
Strona 1 z 2

Jedną z najczęstszych przyczyn wibracji na kierownicy są koła, a konkretnie ich niewyważenie. Może się zdarzyć, że z felgi odpadnie źle przymocowany odważnik lub zakład wulkanizacyjny popełni błąd np. wyważając koło z oponą, która ma w bieżniku kamień.

Z tego względu zawsze należy pamiętać, by przed przystąpieniem do procedury wyważenia dokładnie oczyścić koło, a z opony pozbyć się wszelkich pozostałości po jej użytkowaniu w warunkach drogowych. Inną przyczyną może być punktowe uszkodzenie opony, czyli jej wybrzuszenie lub nierównomierne zużycie, które również może powodować drgania odczuwalne na kole kierownicy. Możliwe jest również skrzywienie felgi, co w skrajnym przypadku uniemożliwi poprawne wyważenie koła. Jeśli nie da się jej wyprostować, czeka nas zakup nowej.

W kwestii wibracji oprócz kół, należy zwrócić uwagę na układ napędowy samochodu. Chodzi przede wszystkim o półosie napędowe, przeguby wewnętrzne i zewnętrzne oraz ich osłony. Wibracje może powodować uszkodzenie przegubu wewnętrznego. Oprócz wibracji odczuwalnych na kierownicy podczas skręcania lub ruszania, może on stukać przy wyższych prędkościach. Do uszkodzenia przegubów dochodzi często na skutek przerwania jego gumowej osłony i poddawania samochodu dużym przeciążeniom. Czasem wystarczy wymienić tylko osłonę, ale coraz częściej warsztaty decydują się na wymianę całego przegubu, aby zminimalizować ryzyko wtórnej usterki. W przypadku SKF dostępne są zarówno zestawy zawierające wszystkie elementy półosi napędowej, jak też pojedyncze części. Zależy to od konstrukcji samochodu (w niektórych autach francuskich występują jedynie kompletne półosie napędowe) lub zakresu powstałych uszkodzeń – tłumaczy Tomasz Ochman, Technical Support Provider w firmie SKF.

Kolejną przyczyną wibracji na kole kierownicy są zużyte poduszki silnika lub skrzyni biegów. Mają one za zadanie niwelować ruchy wzdłużne i poprzeczne tych elementów.

Usterka poduszki będzie najbardziej uciążliwa podczas pracy silnika na biegu jałowym, gdy samochód stoi w miejscu i nie występują dodatkowe wibracje związane z samą jazdą. Koszt wymiany poduszek związany jest z tym, jak trudny jest do nich dostęp oraz typem poduszki, gdyż w niektórych samochodach marek premium – w celu zwiększenia komfortu jazdy - stosuje się rozwiązania hydrauliczne o zmiennej charakterystyce tłumienia. Oznacza to, że poduszka silnika posiada system kanałów, umożliwiających przepływ oleju między komorami. Zmienność tłumienia może być także regulowana za pomocą siłownika elektromagnetycznego.

Inną przyczyną wibracji na kierownicy są skrzywione tarcze hamulcowe. Takie drgania będą odczuwalne przede wszystkim podczas hamowania z dużych prędkości.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 5

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony