Chętnie przeczytałbym więcej o wymianie szpilek. Wiem, że te z zestawów wielokrotnie potrafiły pękać. Dylemat dla serwisu - wymieniać szpilki czy nie?
To pytanie jednego z naszych Czytelników pod artykułem dotyczącym serwisowania układu rozrządu, przygotowanym przez ekspertów Continental. Artykuł ten znajdziecie tutaj - Paskowy napęd rozrządu. Co każdy kierowca wiedzieć powinien?
Odpowiedzi na pytanie dotyczące wymiany szpilek udziela Roman Boluk, ekspert techniczny Continental.
Ad. 1. Generalną zasadą dotyczącą elementów montażowych (śruby, nakrętki, podkładki, szpilki itp.), stosowanych przy wymianie układów rozrządu, jest stosowanie się do zaleceń producenta samochodu. Jednak od pewnego czasu niektórzy producenci samochodów przestali umieszczać w swoich instrukcjach wymiany informację o konieczności wymiany np. szpilek. Coraz częściej albo nie ma żadnej wzmianki na ten temat, albo zastrzeżenie „sprawdzić i w przypadku uszkodzenia wymienić". Tak jest np. w niektórych silnikach grupy VW (szczególnie nowsze TDI CR). Oznacza to, że przenoszą odpowiedzialność na mechanika za taką wymianę. Co ciekawsze, w zestawach naprawczych oferowanych w serwisach autoryzowanych, także nie ma szpilek. Można je dokupić oddzielnie. Jednak, jak każdy element w układzie, także i szpilki ulegają zużyciu. Dlatego wg mojej opinii powinno się je także wymieniać. Ale każdy mechanik musi decyzję o wymianie podjąć samodzielnie, mając ten silnik przed sobą i widząc w jakim jest on stanie. Oceniając przy tym jakie jest ryzyko uszkodzenia np. gwintu w głowicy przy wykręcaniu starej szpilki (o którym klienta warto zawczasu poinformować).
Ad. 2. Paski rozrządu olejoodporne (Belt in Oil), stosowane w silnikach grupy PSA, Ford czy VW, należy traktować podobnie jak zwykłe paski w zakresie czasookresów wymiany (czas lub przebieg). Czyli także pamiętamy, że zakresy „od wymiany do wymiany" są tylko pewną nieprzekraczalną granicą, przy której zawsze obowiązkowo należy wymienić układ. Oczywiście optymalna wartość uzależniona jest od stylu i warunków jazdy. W przypadku pasków olejoodpornych duży wpływ na żywotność paska ma także jakość i częstotliwość wymiany oleju silnikowego. Olej zabrudzony, przepracowany, wymieszany z np. paliwem lub cieczą chłodzącą ma destrukcyjny wpływ na gumę paska lub inne elementy układu (wariatory faz rozrządu, napinacze). Dlatego zaleca się dodatkowo częstszą wymianę oleju silnikowego, który spełnia wymagania producenta samochodu dla tego konkretnego model silnika, aby przez przypadek nie spowodować także uszkodzenia paska.
Komentarze (8)