
W warsztatach samochodowych mamy do czynienia nie tylko z dostawą części. Miejsce naszej pracy generuje też odpady. W wyniku świadczenia usług powstają także części uznane za nienadające się do ponownego użycia
Same Day Delivery
Przesyłki na tzw. ostatniej mili przewożone są samochodami kurierskimi, których dmc nie przekracza 3,5 t. Każda zmiana środka transportu to oczywiście operacja rozładunku/załadunku. W transporcie towarów udział biorą także samochody LNH, czyli ciągniki siodłowe z naczepami, potocznie nazywane TIR-ami. Przewożą one przesyłki między oddziałami a centralnymi sortowniami. I coraz częściej zaopatrujący warsztaty muszą bacznie kalkulować, w jaki sposób wozić możliwie tyle samo towaru jak przed latami. O czym mowa? Przybierające na wymiarach i wadze pojazdy to zjawisko dotyczące seryjnie produkowanych aut osobowych.
Średnio co 2 lata samochody stają się o 1 cm szersze, a ponad połowa nie mieści się już na standardowych miejscach parkingowych – wynika z badań przeprowadzonych przez organizację Transport&Environment. Ten palący problem dostrzegli eksperci z European Transport Safety Council, skoro już roku temu wystosowali apel, by dokonać rewizji dyrektywy 96/53/WE w sprawie maksymalnych dopuszczalnych wag oraz wymiarów w ruchu krajowym i międzynarodowym. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) jest ważnym organem opiniotwórczym, dostarcza porad w kwestiach bezpieczeństwa transportu dla Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, więc sprawa nie jest wcale błaha. Otóż okazuje się, że już połowa nowych sprzedawanych samochodów osobowych jest zbyt szeroka, aby zaparkować wzdłuż chodników.
Jeszcze w połowie lat 80. minionego wieku największy segment aut osobowych produkowanych w Europie nie miał nadwozi szerszych niż 180 cm, a dokładnie tak szczupłe miejsca parkingowe są codziennością dużych miast. Wśród 100 najlepiej sprzedających się w 2023 r. modeli 52% było zbyt szerokich w stosunku do minimalnej szerokości miejsca parkingowego na ulicy. Statystycznie rzecz ujmując, na przestrzeni dwóch dekad (od 2000 do 2020 r.) nadwozie przeciętnego auta osobowego w UE „spuchło” niebagatelnie – z 170,5 cm do 180,2 cm. Tylko w ciągu 5 ostatnich lat średnia szerokość wypuszczanych na rynek samochodów wzrosła o 2,5 cm – z 177,8 cm w 2018 r. do 180,3 cm w roku 2023. Spory w tym udział zyskującego na popularności segmentu aut typu SUV, które osiągają bez mała 200 cm. Ów problem doskonale widać na przykładzie dostaw opon.
Transport opon a optymalizacja kosztów logistycznych
Kiedyś na naczepę o długości 13,6 m wchodziło do 1300 opon, królowały wtedy 14-calowe i mniejsze. Dziś, kiedy trzeba załadować 17-calowe, zmieści się do 1000 sztuk, a coraz częściej jeszcze mniej. Przemysł motoryzacyjny skoncentrowany jest na felgach 18-calowych i większych. Z obsługą wciąż cięższych kół wiąże się wielokrotne dźwiganie ciężarów. Średnią ważoną w segmencie ogumienia dla aut osobowych mocno podbijają SUV-y. Skądinąd opony są jedną z popularniejszych kategorii produktów w e-commerce. Nabywcy chętnie dokonują zakupów ogumienia w sieci, ponieważ komplet jest ciężki i nieporęczny (warto zatem otrzymać paczkę pod wskazany adres). I akurat w przypadku tego typu części praktycznie nie istnieje ryzyko pomyłki w zamówieniu. A trzeba wiedzieć, że zanim opony zostaną rozdysponowane do magazynów importerów na terenie różnych krajów, zanim zostaną kupione przez lokalnych hurtowników, a następnie rozesłane do sklepów i klientów indywidualnych, mijają miesiące. Czasem więcej niż kilka kwartałów. W przypadku opon wyprodukowanych na Dalekim Wschodzie dochodzą transport morski i procedury celne.
Od rutynowej konserwacji po skomplikowane naprawy – warsztaty samochodowe świadczą usługi polegające na wymianie zużytych części. I ta na pozór rutynowa czynność wymaga coraz większej gimnastyki i lepszego planowania pracy. A skoro o kosztach mowa, to poprzestańmy na wspomnieniu kolejnych danin. Od 1 stycznia 2025 r. w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa – wyższa – stawka podatku od nieruchomości. Nowelizacja ma na celu doprecyzowanie definicji budynku i budowli. Nowe przepisy przewidują m.in. zrównanie opodatkowania garaży oraz wprowadzenie nowych definicji „budynków” i „budowli”, co doprowadzi do zmiany podatkowego statusu takich pomieszczeń. Generalnie projekt noweli przewiduje objęcie podatkiem od nieruchomości także urządzeń, które mogą być traktowane jako budowle. W trakcie konsultacji społecznych sporo kontrowersji pojawiło się w związku z załącznikiem nr 4 do ustawy, gdzie wymienia się: place postojowe, podjazdy, obiekt kontenerowy trwale związany z gruntem, wagę samochodową, kanał technologiczny, przykrycie namiotowe. Nawet fundamenty pod maszyny i urządzenia techniczne, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową – o ile są wzniesione w wyniku robót budowlanych – miałyby zostać objęte podatkiem, o czym szeroko dyskutowano w ramach posiedzenia Zespołu Roboczego ds. Podatków i danin quasi-podatkowych.
Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i materiały firm: ILS, Volkswagen
Komentarze (0)