Zawieszenia hydropneumatyczne stanowią specyficzne połączenie elementów składowych typowych dla zawieszeń klasycznych oraz zintegrowanego z tymi elementami układu hydraulicznego.
W zawieszeniach hydropneumatycznych wyróżnia się następujące elementy:
- elementy wodzące (prowadzące), do których należą wahacze, drążki reakcyjne, stabilizatory, metalowo-gumowe elementy mocujące; zapewniają one stateczność i kierowalność samochodu;
- elementy sprężyste: resory piórowe, stalowe sprężyny śrubowe, sprężyny gazowe, sprężyny powietrzne, drążki skrętne, stabilizatory, zapewniające płynność jazdy;
- elementy tłumiące, którymi są amortyzatory pozwalające zarówno na rozproszenie energii zmagazynowanej w elementach sprężystych, jak i na ułatwienie zachowania ciągłego kontaktu kół jezdnych z nawierzchnią drogi; mają bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo ruchu samochodu, ponieważ z powodu zużycia nie spełniają swoich funkcji, skutkiem czego następuje wydłużenie drogi hamowania;
- elementy układu hydraulicznego, wśród których znajdują się elementy wymuszające pracę, sterujące i łączące.
Elementy składowe zawieszeń hydropneumatycznych przenoszą na nadwozie samochodu (ramę) siły i momenty działające na poszczególne koła, którymi są:
- siły pionowe wynikające z obciążenia statycznego kół ciężarem pojazdu oraz
z obciążeń dynamicznych wywołanych nierównościami drogi,
- siły wzdłużne i pionowe wynikające z przekazywania napędu, a w przypadku mostów napędowych także moment reakcyjny oraz momenty reakcyjne występujące przy hamowaniu,
- siły poprzeczne i momenty wynikające z ruch krzywoliniowego i powodujące przechył nadwozia.
W dokonanej charakterystyce wykazano istnienie układu hydraulicznego zapewniającego pracę zawieszenia. Czynnikiem roboczym w takim układzie jest ciśnienie cieczy, w tym przypadku oleju hydraulicznego. Natomiast jego budowa opiera się na zamkniętym, szczelnym połączeniu podzespołów i elementów składowych. Do podstawowych podzespołów i elementów układów hydraulicznych zawieszeń hydropneumatycznych zalicza się: pompy hydrauliczne, akumulatory hydrauliczne, regulatory ciśnienia, siłowniki hydrauliczne, zawory, rozdzielacze, filtry, zbiorniki, przewody.
Podzespoły i elementy składowe układów hydraulicznych przypisane są do podstawowych grup.
Oferta
W ofercie Inter Cars SA dostępne są elementy zawieszenia hydropneumatycznego renomowanych marek Monroe, Bilstein.
Przykładowe referencje:
Sfery zawieszenia:
- MONSP8102 – Sfera zaw. tył (31 barów) Citroën C5 Hydroactive 3 (bez wersji PLUS) 1.8i/2.0i/1.6HDi 9.04-2.08.
- MONSP8108 – Sfera zaw. tył (44 bary)
Citroën C5 Hydroactive3 Plus kombi 2.0i 16V/2.0Hpi /3.01-8.04/.
Miechy zawieszenia pneumatycznego:
- 40-076621 – Miech zawieszenia pneumatycznego tył P Mercedes CLS (C219), E (S211), E (W211) 1.8-5.5 03.02-12.10,
- 40-076676 – Miech zawieszenia pneumatycznego tył L Mercedes E (W211) 5.5/6.2 10.02-12.08.
Komentarze (2)