Części i regeneracja

Części i regeneracja

miesiąc temu  02.06.2020, ~ Administrator   

Zawieszenie pneumatyczne – trwałe, ale do czasu, gdy…

Elementy podlegające zużyciu eksploatacyjnemu. Czujniki przyspieszenia wzdłużnego i poprzecznego są zlokalizowane zwykle w okolicach przednich nadkoli i w komorze bagażnika

Strona 1 z 4

Ruchy pionowe, przechyły boczne czy wzdłużne, wahania obciążeń kół i wreszcie wibracje… – przemysł motoryzacyjny rozwija koncepcję układów tłumiących. Elementy zawieszenia pneumatycznego są bardzo trwałe i nie wymagają zbyt wiele uwagi podczas ich eksploatacji. Jednak nie są wieczne.

Zdjęcia do artykułu w galerii poniżej

Układy zawieszenia pneumatycznego wykorzystują sprężarkę do napełniania powietrzem miechów pneumatycznych, które z kolei mogą być zamontowane obok amortyzatorów lub są z nimi połączone, tworząc kolumny pneumatyczne. To czujnik wysokości podaje do jednostki sterującej silnika sygnał o wysokości położenia pojazdu. Sterownik wysyła wówczas sygnał do kompresora, który zapewnia odpowiednie ciśnienia, np. pompuje pewną ilość powietrza do miechów. Samochód nie osiąga założonego poziomu? Czasem winowajcą jest częściowo niesprawny kompresor. Ale nie zawsze.

Podobnie jak wszystkie elementy wykonane z gumy, miechy podlegają normalnemu zużyciu eksploatacyjnemu, acz okres ich użytkowania okazuje się relatywnie długi, bo sięga 6-10 lat. Duży wpływ na ich żywotność mają czynniki zewnętrzne, np. stan nawierzchni. Tym bardziej warto poznać najczęstsze przyczyny odmowy uznania roszczeń gwarancyjnych przez dostawcę takich komponentów. Kiedy winą słusznie obarczy się mechanika w warsztacie? Publikowana wyliczanka przykładów uzmysławia, jak kosztowna może okazać się niefrasobliwość.
Zawór ruchomy i uszkodzony gwint śruby Vos? Taka usterka – zawór został zbyt mocno przykręcony – jest uznawana za błąd montażowy. Podobnie będzie ze złamaniem śrub montażowych. Uszkodzona dolna część sprężyny pneumatycznej? Może to być spowodowane błędem wynikającym z nieprawidłowego podłączenia sprężyny pneumatycznej lub poprzez uszkodzony (nieprawidłowy) amortyzator, który zamiast pochłaniać wstrząsy, degraduje sprężynę. Olej w sprężynie pneumatycznej, który zniszczył jej gumowe elementy? Najpewniej dostał się tam z uszkodzonego, bo cieknącego amortyzatora. Niby drobiazg, ale jeśli naklejka na sprężarce ma… żółtawy kolor lub ze sprężarki wydobywa się zapach spalenizny, oznacza to, że ta przegrzała się (spaliła). Najpewniej na skutek wycieku z układu zawieszenia pneumatycznego.
Spróbujmy bliżej rozpoznać symptomy, które powinny wzmóc czujność. W pierwszym rzędzie – kierowcy.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Wycieki z układu zawieszenia pneumatycznego? Winowajcą degradacji sprężyny pneumatycznej jest zużyty amortyzator
Wycieki z układu zawieszenia pneumatycznego? Winowajcą degradacji sprężyny pneumatycznej jest zużyty amortyzator
Zawieszenie Audi A6 Allroad (produkowane w latach 2000-2005)
Nowe referencje anonsowane podczas targów Motortec Automechanika Madrid 2019 w gamie Arnott to (widoczne na pierwszym planie) regenerowane przednie kolumny do Porsche Panamera i Mercedesa W212, ale też np. miechy do Iveco Daily
Czujnik temperatury pozwala na pracę ciągłą kompresora przez kilka minut, a i tak w celu schłodzenia tłoka do temperatury poniżej 110°C (ten pracuje bez smarowania) wyłączy sprężarkę na ok. 20 s
Amortyzatory pneumatyczne (na zdjęciu przednie kolumny z modelu VW Phaeton) wymienia się, podobnie jak tradycyjne amortyzatory, zawsze parami na tej samej osi. Podobnie też, po wykonaniu wszystkich czynności, należy ustawić pełną geometrię zawieszenia

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony