Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  28.10.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Badamy poprawność działania cewki zapłonowej

Jedynym rozsądnym sposobem jest kontrola zachowania się cewki przy użyciu oscyloskopu. Na potrzeby artykułu podłączamy cewkę do oscyloskopu systemu diagnostycznego CDIF/3 Expert. W CDIF/3 każdemu z wyjść sterownika i generatora odpowiada dedykowany kanał oscyloskopu.

Problem z komunikacją testera przy włączonym silniku. Na włączonym zapłonie działa poprawnie.

1. Podłączamy cewkę zapłonową do odpowiednich wyjść sterownika. Zasilanie do wyjścia A, masę do wyjścia B oraz sterowanie do wyjścia D (rys. 1).

 

 

2. W oprogramowaniu uruchamiamy w narzędziu sterownika poszczególne kanały, czas ładowania cewki w kanale D ustawiamy na 2 ms (rys. 2).

 

 

3. W oscyloskopie ustawiamy podstawę czasu 2 ms oraz zakres pomiarowy 5 V/div. Poniżej widzimy „Kanały aktywne”, gdzie mamy możliwość uruchamiania poszczególnych kanałów. Dwa duże przyciski E i F służą do uruchamiania pomiarów poprzez złącza BNC, znajdujące się na obudowie CDIF. Kanały A, B, C i D oznaczone literą U służą do pomiarów zmian napięcia w funkcji czasu natomiast kanały A, B i C oznaczone literą I służą do pomiarów zmian natężenia prądu w funkcji czasu. Pozostał jeszcze jeden kanał Vbatt, który pokazuje poziom napięcia akumulatora.

4. Dla powyższego przykładu aktywowane zostały 3 kanały, odpowiednio: kanał D (U), gdzie obserwujemy sterowanie cewki impulsami masowymi o długości 2 ms, kanał A (I) pokazuje nam pobór prądu podczas ładowania cewki, który wynosi około 6 A. Na kanale Vbatt widać efekt tętnienia napięcia w układzie zasilania podczas ładowania cewki (rys. 3).

 

 

Ten efekt był często przyczyną zrywania komunikacji ze sterownikiem w pojeździe podczas pracy silnika. Natomiast na włączonym zapłonie nie było problemu z komunikacją.

Nierówna praca silnika i tzw. wypadanie zapłonów. W samochodzie występuje efekt nieprawidłowego spalania mieszanki, dopalania reszty paliwa w rurze wydechowej i katalizatorze.

1. Analogicznie do pierwszego przykładu podłączamy cewkę do odpowiednik wyjść sterownika.
2. W zakładce sterownika czas ładowania został zmieniony na 4 ms.
3. Próbujemy teraz zaobserwować, jak wygląda obraz oscyloskopowy z przeładowanej cewki. Na zarejestrowanym obrazie widać pofałdowany wykres w kanale D (U), gdzie obserwujemy ładowanie cewki. W drugiej milisekundzie widać skok napięcia do poziomu zasilania (cały czas jest załączona masa).
4. W tym samym momencie prąd ładowania spada do około trzech czwartych swojej maksymalnej wartości, ponieważ cewka jest już naładowana. Na kanale zasilania Vbatt następuje dalszy spadek napięcia do niebezpiecznego poziomu około 8 V.

Efektem takiego stanu w pojeździe może być uszkodzony sterownik silnika (końcówka mocy sterującej pracą cewki), (rys. 4).

 

Więcej na: www.cdif3.com

GALERIA ZDJĘĆ

Badamy poprawność działania cewki zapłonowej
Badamy poprawność działania cewki zapłonowej
Badamy poprawność działania cewki zapłonowej
Badamy poprawność działania cewki zapłonowej
Badamy poprawność działania cewki zapłonowej
Badamy poprawność działania cewki zapłonowej

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony