Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  03.07.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Doświadczenie (i notatki) w pracy mechanika – fundament udanej naprawy

W tym przypadku nie było ładowania. Podejrzane elementy to: alternator, okablowanie, sterownik silnika decydujący o wzbudzeniu alternatora albo... zastosowanie innej części, niepasującej do tego modelu pojazdu

Strona 2 z 2

Zauważmy, że doświadczenie nas uczy. Często w warsztacie najpierw jest doświadczenie, a potem teoria. Na przykład tak jest z programowaniem sterowników różnymi programami zakupionymi w internecie, a nawet drogimi skanerami.

Kupujemy używany sterownik (na przykład silnika albo tak zwany BCM, czyli główny sterownik skupiający różne sieci cyfrowe) i dopasowujemy do danego samochodu. Na początku nie zawsze potrafimy zrozumieć, na czym to polega. W jaki sposób jest przepisywany kod, z którego miejsca. Dopiero doświadczenie podpowiada, uczy nas. Powinniśmy jednak wejść w część teoretyczną, rysując na kartce sterowniki, połączenia między nimi i drogę komunikacji. Następnie trzeba zanotować to, co wykonuje dany program i w którym sterowniku. W ten sposób możemy rozszyfrować cały proces wprogramowywnia używanych sterowników. Z praktyki wynika, że te osoby, które prowadziły takie notatki, o wiele szybciej poznawały procedury programowania, były szybsze i skuteczniejsze. Przecież takich czynności nie wykonujemy raz, najprawdopodobniej po pewnym czasie znowu będziemy mieli podobny przypadek. I lepiej jest dla nas, jak wrócimy do notatek, a nie z uporem będziemy tracić czas na usilne przypomnienie sobie, jak to było kilka miesięcy temu.

Nasza dociekliwość zawsze popłaca, niezależnie od stopnia zaawansowania w elektronice. Przykładem może być ABS, w którym zastosowany jest czujnik ciśnienia płynu hamulcowego. Każdy z nas wie, że są firmy wyspecjalizowane w naprawie takich układów. Ale jak zostają nam uszkodzone części, to powinniśmy je rozbierać i zbadać, aby zdobyć cenne doświadczenie. Do firm naprawiających te rzeczy odsyłamy układy, z którymi sami nic nie możemy zrobić. A przecież wiele jest układów ABS, w których czujnik ciśnienia jest umiejscowiony w części hydraulicznej. Wystarczy wymienić tę część mechaniczną i skontrolować, ewentualnie naprawić styki elektryczne, które przekazują informacje do sterownika. Musimy pamiętać o tym, aby nie zapowietrzyć układu, ewentualnie odpowietrzyć po naprawie.

Wniosek? Jeśli sami nie będziemy szukać i badać, to dajemy zarobić innym, a przecież pieniądze mogą zostać w naszej kieszeni.

Stanisław Mikołaj Słupski

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ Kszych 2 ponad rok temu Baju baju a 90% mechaników nie potrafi znaleźć usterki w lagunie lub Megane. I skutecznie naprawić. Posiadanie takiej renowki to wyzwanie, choć nie jest tragicznie.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Rafik mech 1 ponad rok temu Dużo jest takich spraw ciekawostek tylko faktycznie trzeba rozumieć działanie czy mechaniczne czy elektryczne lub elektroniczne tak jak dzisiaj ja miałem coś żęzi jak skręca się kierownicą nie ja byłem kierowcą ja domyślam się co jest i reaguje więc żezi czyli brak płynu lub pompa kaput to pojechałem kupiłem czas straciłem bo ktoś stwierdził że wyciek jest lecz nie szło odkręcić pojemniczka by sprawdzić stan oleju hydraulicznego więc odbieram auto i co olej jest bo udało mi się odkręcić lecz kończy się pompa no przebieg ponad 400000km może tak być a wyciek z pod korka spustu oleju silnika i tyle z wycieku a kolega mnie nastraszył że leci olej dobre no nie pompa 400zł ale trzeba zmienić będzie cicho przy kreceniu
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony