Diagnostyka

Diagnostyka

ponad rok temu  03.09.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Kiedy skaner diagnostyczny nie pomoże, rozwiązania szukamy na piechotę...

Bez dodatkowych przyrządów pomiarowych, takich jak manometr i oscyloskop, diagnostyka często jest utrudniona i niepełna

Strona 2 z 2

Wskaźniki z punktu widzenia historii i współczesności
Czytając ten mały rys historyczny, możemy sobie wyobrazić, że każdy obwód współczesnego samochodu, tak jak w starszych samochodach, możemy podzielić na tak zwane obwody funkcjonalne, na przykład układ klimatyzacji, oświetlenia, sterownia DPF-em i tak dalej. Podczas szukania usterki zawężamy badania do danego układu funkcjonalnego, a potem do konkretnego obwodu. Z jednej strony za pomocą skanera odczytujemy maksymalnie wszystkie parametry, a z drugiej strony uzupełniamy te dane pomiarami bezpośrednimi. Warto badać w sposób dynamiczny, to znaczy zmieniając obciążenie. To pojęcie odnosi się nie tylko do silnika (zmian prędkości obrotowej), ale także innych układów, na przykład w klimatyzacji zamiast czujnika ciśnienia środka chłodzącego montujemy potencjometr. Podczas zmian patrzymy, jak reaguje cały układ, kiedy załącza się sprężarka, a kiedy włączają się wentylatory. To daje obraz tego, jak funkcjonuje cały układ i gdzie jest nieprawidłowość. Jest takie dobre określenie na te czynności, a mianowicie „pomiary równoległe”.

To właśnie my badamy równolegle do sterownika dane obwody. Sterownik przeprowadza pomiary przez włączony czujnik i analizuje uzyskane wartości, a my porównujemy to wszystko z danymi przeczytanymi na włączonych instrumentach badawczych. Takie połączenie w diagnostyce na pewno przyniesie wymierne korzyści w postaci szybkiej i skutecznej diagnozy.

Stanisław Mikołaj Słupski

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Tome 1 ponad rok temu Swego czasu w warsztacie używałem komputera diagnostycznego ADP 186 który posiadał możliwość pomiarów równoległych. Po zastosowaniu odpowiedniego okablowania (niestety dość drogiego) można było podłączyć się pod określony sterownik i pomierzyć każdy sygnał wchodzący i wychodzący ze sterownika. Do tego oprogramowanie skanera informowało który sygnał jest nieprawidłowy a to pozwalało niemal natychmiast ustalić źródło problemu. Niestety producent zarzucił rozwijanie tego skanera i pomiarów równoległych, prawdopodobnie z powodu zbyt dużej różnorodności sterowników i systemów w samochodach różnych marek (każdy niemal model auta ma swoje wtyczki które już w innych modelach np się nie pojawiają.)
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony