Diagnostyka

Diagnostyka

wczoraj  08.01.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Fot. archiwum

- Badania poziomu hałasu wytwarzanego przez silnik samochodu są dziś co do zasady dokonywane przez diagnostę "na słuch". Dopiero jeśli oceni on w ten sposób, że poziom hałasu może przekraczać dopuszczalną wartość, pojazd będzie poddany pomiarowi z użyciem miernika poziomu dźwięku - apeluje Rzecznik Praw Obywatelskich po doniesieniu jednego z obywateli. Pojawia się postulat, by kontrola hałasu za pomocą miernika była w trakcie badania technicznego obligatoryjna.

Sprawa dotyczy oczywiście przede wszystkim sytuacji, gdzie za zwiększony hałas silnika odpowiada nieszczelność układu wydechowego lub modyfikacje wprowadzone w fabrycznym samochodzie przez kierowcę. RPO informuje o skardze obywatelskiej dotyczącej tego, że władze państwowe nie podejmują skutecznych działań, aby kontrolować i eliminować z ruchu drogowego pojazdy niespełniające standardów co do emisji hałasu. 

RPO przypomina, że według rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, poziom hałasu podczas postoju pojazdu nie powinien przekraczać w odniesieniu do:

  • pojazdu, który był poddany badaniom homologacyjnym - wartości ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB,
  • pozostałych pojazdów osobowych: 93 dB - w przypadku pojazdu wyposażonego w silnik z zapłonem iskrowym oraz 96 dB - w przypadku pojazdu wyposażonego w silnik z zapłonem samoczynnym.

- Wynika z tego, że dopuszczalny poziom hałasu jest zróżnicowany, bowiem jego wartość zależy od ustaleń w trakcie badań homologacyjnych, a w przypadku aut, które im nie podlegały - od rodzaju zapłonu. Diagnosta musi zatem uwzględniać różny poziom dopuszczalnego hałasu dla poszczególnych typów samochodów. Trudno przyjąć założenie, że może on ustalić w ten sposób, czy dany pojazd wytwarza hałas, którego poziom przekracza normy hałasu

- informuje RPO.

Rzecznik konkluduje, że zasady kontroli stanu technicznego układu wydechowego aut, opartej na oględzinach diagnosty, nie dają gwarancji wychwycenia wszystkich przypadków, gdy poziom hałasu silnika przekracza normy.

na podstawie: RPO

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony