ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Diagnostyka

Diagnostyka

miesiąc temu  22.05.2019, ~ Administrator   

Odpowietrzanie skrzyni korbowej to nie tylko kwestia ekologii

Zepsuty układ odpowietrzania skrzyni korbowej często wymaga naprawy pokrywy zaworów. Warto go przy okazji wyczyścić

Strona 2 z 3

Niektórzy przynajmniej oczyszczają je z brudu. Ważną sprawą jest zrozumienie działania tego zaworu. Na biegu jałowym panuje duże podciśnienie od strony dolotu powietrza, co powoduje, że grzybek otwierający i zamykający zawór jest w położeniu zamykającym połączenie ze skrzynią korbową. Podczas normalnej jazdy, czyli z uchyloną przepustnicą, mamy swobodne połączenie ze skrzynią korbową, więc gazy zostają wciągnięte do cylindrów w celu powtórnego spalenia. Tak wygląda uproszczony opis działania układu odpowietrzania skrzynia korbowej. We współczesnych samochodach spotkamy czasami skompilowane układy, sterowane elektronicznie. Jak wiemy o co chodzi, to bez trudu zrozumiemy ich działanie. Skomplikowane systemy budowane są dlatego, że moment i ilość gazów zabranych ze skrzyni korbowej są dokładnie określane. Poza tym problem jest w tym, że wraz z gazami przedostają się kropelki oleju silnikowego. Stosując odpowiednie filtry, możemy ten olej wyłapać i skierować z powrotem do skrzyni korbowej. Filtr oddzielający olej nazywa się separatorem.

Chociaż najczęściej mamy do czynienia z nieszczelnym układem odpowietrzania, to zdarza się też niedrożność tego układu. Gazy przedostające się z komory spalania gromadzą się pod tłokiem, a nie mogąc się wydostać, tworzą nadciśnienie. To z kolei może doprowadzić do wypchnięcia uszczelki, na przykład uszczelniacza od strony skrzyni biegów, co prowadzi do kosztownej naprawy.

Układ odwietrzania może się psuć na różne sposoby, może się zdarzyć, że olej silnikowy będzie niejako pompowany do układu dolotowego powietrza. Dlatego warto podczas diagnostyki sprawdzać go, bo nie zawsze jest brany pod uwagę podczas diagnostyki i napraw.

Systemy oczyszczania gazów w nowoczesnych pojazdach

W nowoczesnych samochodach niektórych marek system oczyszczania gazów ze skrzyni jest zabudowany w pokrywie zaworów. Uszkodzony wymaga wymiany całej pokrywy lub naprawy. Są firmy specjalizujące się w takich naprawach, dające nawet kilkuletnią gwarancję. Po naprawach tego typu powinniśmy zawsze wyczyścić układ dolotowy powietrza. Polecane jest ręczne mycie poszczególnych elementów. Wpuszczanie płynów w aerozolu może doprowadzić do odrywania się dużych kawałków zapieczonych brudów i przedostawania się bezpośrednio do cylindrów.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 4
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony