ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Diagnostyka

Części i regeneracja

Diagnostyka

5 miesięcy temu  15.04.2019, ~ Administrator   

Płomień w samochodzie, czyli o zwarciach elektrycznych

Spalony bezpiecznik został zastąpiony grubym drutem. Tak można postąpić tylko do celów doświadczalnych w warsztacie, ale nie można takiego samochodu dopuścić do ruchu ulicznego

Strona 1 z 2

Zwarcia elektryczne w samochodach to niebezpieczne zjawiska powodujące bardzo duże straty materialne. Zapalenie się elementów, stopienie części plastikowych, aż do płomienia palącego wszystko, co znajduje się w pobliżu, jest bardzo groźne, wszyscy chcielibyśmy tego uniknąć. W tego typu sytuacjach myślimy o tym, czy można było uniknąć zwarcia, a także jak zabezpieczyć się na przyszłość. Dlatego prezentujemy kilka uwag na ten temat.

1. Bezpiecznik zabezpiecza obwód elektryczny przed przepływem nadmiernego prądu, ale nie przed paleniem się obwodów elektrycznych.

Pierwszy dowód to wypalone gniazdo, w którym znajduje się bezpiecznik. Brak właściwego styku, czyli zmniejszona powierzchnia przepływu prądu, skutkuje powstawaniem łuku elektrycznego. A to z kolei prowadzi do wysokiej temperatury, powodując topienie się plastikowych elementów. Bezpiecznik pozostaje cały, a skrzynka bezpiecznikowa topi się, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do pożaru. Takie uszkodzenie może być spowodowane nieodpowiednim stykiem bezpiecznika albo ciągłym przepływem maksymalnego prądu. 
Konstruktor samochodu oblicza przekrój przewodu, wielkość pinów w złączach i maksymalne obciążenie dla danego obwodu elektrycznego. Bierze pod uwagę wpływ innych źródeł cieplnych znajdujących się w pobliżu. Jest wiele uwarunkowań stawianych projektantom. A jednak podczas eksploatacji samochodu następują pewne zmiany, które zdecydowanie wpływają na powstawanie tego typu usterek. Na przykład obwód elektryczny silnika podnoszącego szyby. Po pewnym czasie użytkowania samochodu szyba stawia większy opór, ponieważ następuje tak zwane przekoszenie, czyli nierównomierne podnoszenie i opuszczanie. Silnik pobiera większy prąd przepływający przez złącza konwektorowe, które też nie są idealnie sprawne, straciły szczelność (są rozsunięte). Powstaje opór, bo mamy mniejszą powierzchnię do przepływu prądu, wydziela się ciepło, które skutecznie niszczy to łącze. Proces degradacji trwa latami, ale czasami wystarczy kilka miesięcy eksploatacji, a już mamy tego typu uszkodzenia. Zauważmy, że bezpiecznik pozostaje sprawny, a obwody elektryczne są niesprawne. Niespalony bezpiecznik nie jest gwarancją sprawności obwodu elektrycznego, który ma zabezpieczać, to bardzo ważna uwaga dla naprawiających pojazdy samochodowe.

2. Użytkowanie odbiorników silnoprądowych nie powinno być ciągłe, pomimo braku tego typu zaleceń w instrukcji obsługi samochodu.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony