Silnik 1.8 TFSI trzeciej generacji, widoczne elektromagnetyczne nastawniki faz rozrządu (wałka dolotowego i wylotowego) umieszczone w pokrywie napędu łańcucha rozrządu
Pompa paliwowa wysokiego ciśnienia wraz z zaworem regulacji ciśnienia paliwa w silniku 1.8 TFSI
Kolejną innowacją jest system Audi Valvelift (AVS), czyli zaawansowany układ zmiany skoku zaworów wylotowych. Praca układu oparta jest na specjalnym mechanizmie tulei krzywkowych posiadających dwa różne profile krzywek. W zależności od prędkości obrotowej silnika sterownik aktywuje elektromagnetyczny nastawnik, który przesuwa tuleję krzywkową, regulując wznios zaworów wydechowych. Najczęściej dochodzi do uszkodzenia elektromagnetycznego nastawnika krzywki, a usterka pozostaje zapisana w pamięci diagnostycznej jednostki napędowej. Układ Audi Valvelift może pracować w trybie awaryjnym, jednak moc i reakcja na naciśnięcie pedału przyśpieszenia będą wyraźnie gorsze. Najlepszą metodą zdiagnozowania tego układu jest wykonanie testu elementów wykonawczych i pomiaru rezystancji uzwojenia elektromagnetycznego nastawnika.
Elektromagnetyczne nastawniki systemu Audi Valvelift
Należy zauważyć, iż na rynku jest wiele pojazdów importowanych z silnikami 1.8/2.0 TFSI zakupionych wcześniej do sprzedaży z poważnymi usterkami, w których naprawy zostały zrealizowane z pominięciem zaleceń producenta i z użyciem kiepskiej jakości części. Naprawy takich egzemplarzy powinny być realizowane bardzo ostrożnie z uwagi na potencjalnie wysokie koszty przywrócenia jednostki napędowej do normalnego stanu. Warsztat musi liczyć się z faktem, iż diagnostyka i naprawa silników 1.8 TFSI i 2.0 TFSI są skomplikowane, a kluczowe staje się jak najwcześniejsze rozpoznanie usterek. Priorytetem podczas diagnozowania silników 1.8 i 2.0 TFSI jest ocena prawidłowości funkcjonowania układu smarowania i stanu łańcuch napędu rozrządu.
Tekst i zdjęcia: Mariusz Leśniewski
Artykuł pochodzi z nr 7/2020 Nowoczesnego Warsztatu
Komentarze (7)