Diagnostyka

Diagnostyka

5 miesięcy temu  30.04.2020, ~ Administrator   

Testery diagnostyczne – ewolucyjne zmiany ich funkcjonalności

Prócz standardowej, rozbudowanej wielomarkowej diagnostyki Texa dzięki funkcjonalności pass thru w Navigator TXTs mamy możliwość przeprogramowania sterowników na poziomie serwisu ASO

Strona 2 z 3

Dominuje podgląd, że wiedza polskich mechaników na przestrzeni ostatnich lat znacząco się poprawiła, na co mają wpływ również nieograniczony dostęp do specjalistycznych szkoleń technicznych i coraz większe grono uczestników takich.

Oczywiście w samochodzie jest coraz więcej części czy systemów, które mogą się popsuć. I tu pewnie można by się doszukiwać genezy tych nader przyjaznych pomocy warsztatowych.

Inteligentna diagnostyka lada moment?
To nie hasło marketingowe. To ciąg logiczny czynności diagnostycznych dla danej usterki. Jest on tworzony dla konkretnego rodzaju pojazdu i systemu. Algorytm prowadzący za rękę. Użytkownik, jak dotychczas, rozpocznie od zeskanowania elektroniki samochodu. Kolejne kroki będą podpowiadane, a finałem naprowadzenie na rezultat – znalezienie usterki.

Ponad dekadę temu w warsztatach niezależnych panowało powszechne rozczarowanie. A ja myślałem, że „on” pokaże, co wymienić i jak mam naprawić – tak reprezentanci aftermarketu kwitowali swe wrażenia z posiadania nowatorskiego jak na owe czasy testera.

– Puzzle były rozsypane, a nasz najnowszy tester, którego premierę na polskim rynku planujemy na początek przyszłego roku, ma ułatwiać ludziom życie wg amerykańskiej metodyki czy szkoły myślenia – tak Tomasz Urbaniak zapowiada debiut rynkowy modelu PDL 8000. 

W diagnostyce zawsze był to problem sprowadzający się do kwestii ułożenia obrazka (znalezienia przyczyny usterki) z rozsypanych puzzli (danych diagnostycznych). Inteligentna diagnostyka układa te puzzle w czytelny i przejrzysty dla nas obraz.

Inteligentna diagnostyka? Programiści muszą wznieść soft o poziom wyżej. Językiem programistów jest angielski. Translatory automatyczne, gdy np. budżet na opracowanie kolejnej generacji sprzętu był okrojony, trzeba poddać korekcie. Tłumaczenia okazują się bardzo kosztownym składnikiem produktu, gdy wspomnieć anegdoty na temat daremnych podpowiedzi w języku polskim.

ASO i na nie gorszych warunkach „niezależni”
Z wejściem w życie Dyrektywy Unii Europejskiej GVO i wprowadzeniem normy Euro 5 powstał obowiązek wobec producentów pojazdów udostępniania informacji, dokumentacji technicznych oraz danych elektronicznych dla niezależnych warsztatów.

– Udostępnianie, po połączeniu się z serwerem centralnym poszczególnych producentów pojazdów, ma być realizowane na nie gorszych warunkach jak dla punktów ASO – dowodzi Grzegorz Dąbrowski, szkoleniowiec działu wyposażenia warsztatowego firmy Robert Bosch. – Począwszy mniej więcej od roczników 2009/2010, także w autach dostawczych, da się programować sterowniki z użyciem testerów zgodnych z protokołem pass thru SAE J2534, a często – jak w przypadku naszych testerów KTS – wykonywać klasyczną diagnostykę w rozumieniu: odczyt, usuwanie błędów, przegląd parametrów, dokonywanie adaptacji w pojazdach większości europejskich marek. Rosnąca popularność funkcjonalności pass thru wśród niezależnych warsztatów to kwestia ostatnich 3-4 lat. Generalnie użytkowników przybywa w postępie geometrycznym.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Korzystanie z pass thru w warsztatach niezależnych rośnie w postępie geometrycznym
PDL 5600 w walizce, topowy model marki Snap-on, umożliwia m.in. diagnostykę równoległą z wykorzystaniem oscyloskopu czy diagnostykę szeregową (przez złącze diagnostyczne) wraz z analizą graficzną parametrów bieżących, co przydaje się przy braku kodów błędów i w przypadku tzw. usterek chwilowych. Na zdjęciu przebieg napięcia wtórnego cewki zapłonowej
PDL 5600 w walizce, topowy model marki Snap-on, umożliwia m.in. diagnostykę równoległą z wykorzystaniem oscyloskopu czy diagnostykę szeregową (przez złącze diagnostyczne) wraz z analizą graficzną parametrów bieżących, co przydaje się przy braku kodów błędów i w przypadku tzw. usterek chwilowych. Na zdjęciu przebieg napięcia wtórnego cewki zapłonowej
Bezinwazyjne testowanie układu zapłonowego z wykorzystaniem adaptera pomiarowego
Bezinwazyjne testowanie układu zapłonowego z wykorzystaniem adaptera pomiarowego

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ startive 1 5 miesięcy temu aktualizacje z chęcią bym zrobił, gdyby nie przelicznik z euro i do tego vat. Np. 250 euro dla niemca to jak dla nas 250zł. Ale dla nas to 1400 zł.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony